- De fleste vil ha god helsegevinst av å øke inntaket av vitamin K2 ved å endre nye kostvaner eller inkludere K2 i sitt daglige kosttilskudd, sier professor Jan Oxholm Gordeladze ved Universitetet i Oslo, Forskere har ifølge professoren nå vist at K2 er viktig for mange kroppsfunksjoner, både når det gjelder god helse og behandling av en rekke sykdommer som benskjørhet, hjerte- karsykdommer, overvekt og kreft.Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, sier til KK.no at det ikke er gitt noen anbefaling for inntak i de nordisk retningslinjene fordi det ikke er tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag.- Derfor er det lite trolig at ellers friske mennesker trenger tilskudd av K2. Men generelt er det slik at opptaket av vitamin K er lavt fra matvarer, forteller hun og legger til at vitaminet er fettløselig, som betyr at det kan lagres, men ikke at man trenger fett for å ta det opp.Kan gi øktfettforbrenningVitamin K2 virker mer som et hormon enn et vitamin og bidrar til å opprettholde mange funksjoner i kroppen vår, ifølge Gordeladze.- Eksempler er styrking av benbygningen, fjerning av kalk fra årevegger og hjerteklaffer, reduksjon av betennelser generelt og opprettholdelse av leddbrusk, forklarer han til KK.no.- Andre effekter er stimulering av stoffomsetningen i kroppen, det vil si økt forbrenning av fett. Det er derfor stor interesse for kliniske forsøk med K2 i behandlingen av overvekt, diabetes type 2 og såkalt «metabolsk syndrom».Det er også oppdaget at K2 kan øke kroppens energiomsetning og forbrenning, skriver KK.no- Derfor skader det ikke å sørge for et normalt godt inntak. Noe kan dannes i kroppen vår, men vi får det aller meste av K2 fra mat som er fermentert, slik som «natto» (fermenterte bønner), gammelost og brie, men også kjøtt og kylling, understreker han.