Dette øker fettforbrenningen

Det er viktigere enn mange tror.

Foto: Scanpix
Kultur

- De fleste vil ha god helsegevinst av å øke inntaket av vitamin K2 ved å endre nye kostvaner eller inkludere K2 i sitt daglige kosttilskudd, sier professor Jan Oxholm Gordeladze ved Universitetet i Oslo, til KK.no.Forskere har ifølge professoren nå vist at K2 er viktig for mange kroppsfunksjoner, både når det gjelder god helse og behandling av en rekke sykdommer som benskjørhet, hjerte- karsykdommer, overvekt og kreft.Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, sier til KK.no at det ikke er gitt noen anbefaling for inntak i de nordisk retningslinjene fordi det ikke er tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag.- Derfor er det lite trolig at ellers friske mennesker trenger tilskudd av K2. Men generelt er det slik at opptaket av vitamin K er lavt fra matvarer, forteller hun og legger til at vitaminet er fettløselig, som betyr at det kan lagres, men ikke at man trenger fett for å ta det opp.Kan gi øktfettforbrenningVitamin K2 virker mer som et hormon enn et vitamin og bidrar til å opprettholde mange funksjoner i kroppen vår, ifølge Gordeladze.- Eksempler er styrking av benbygningen, fjerning av kalk fra årevegger og hjerteklaffer, reduksjon av betennelser generelt og opprettholdelse av leddbrusk, forklarer han til KK.no.- Andre effekter er stimulering av stoffomsetningen i kroppen, det vil si økt forbrenning av fett. Det er derfor stor interesse for kliniske forsøk med K2 i behandlingen av overvekt, diabetes type 2 og såkalt «metabolsk syndrom».Det er også oppdaget at K2 kan øke kroppens energiomsetning og forbrenning, skriver KK.no- Derfor skader det ikke å sørge for et normalt godt inntak. Noe kan dannes i kroppen vår, men vi får det aller meste av K2 fra mat som er fermentert, slik som «natto» (fermenterte bønner), gammelost og brie, men også kjøtt og kylling, understreker han.

fett
fettforbrenning
kosthold
vitaminer
vitamin k2
Nyheter
Kultur