Tæppet seg til rekordtall

Hele 54 % brukte tæpping av kortet å betale for mat og øl i sommervarmen på lørdagens Eminem konsert.

- Vi har aldri sett større timessalg og tæpping gjør at betalingene går raskere og salget blir høyere, sier markedssjef Johannes Øvland i Espos, selskapet som leverte betalingsløsninger til Oslo Sommertid.Frivillige i barutsalgene er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres raskere unna.- De fleste tæppet kortet, og noen ganger gikk det så fort at jeg lurte på om de hadde betalt. Selv om det var konstant folk som ville kjøpe drikke, gikk det raskt og stemningen var god, sier Frida Marie Vold, som solgte drikke til tørste festivaldeltakere.Sparer mye tidIfølge BankAxept forventer de at antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og i sommer er BankAxept tilstede på 24 festivaler og arrangementer i hele Norge.- På festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke pinkode eller chip, sier markedsdirektør Vegar Heir i BankAxept.Vekst av kontaktløse kortHver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.- Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner, sier Vegar Heir.