Vektnedgang: Kosthold eller trening viktigst?

- Om du er i moderat aktivitet (så du blir andpusten, for eksempel ved rask gåing, sykling, moderat trening) i én time hver dag, er dette absolutt bra nok for de fleste, og kosten blir da ditt hovedfokus fremover, sier Jostein Sæle, klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken, til KK. - På samme vis, hvis man føler man har god kontroll på kosten men aldri er i bevegelse, kan det være mest nyttig å øke aktivitetsnivået. For de fleste vil det dog være aktuelt å jobbe med begge deler, sier han videre-Han mener ifølge KK at mange nok kan øke aktivitetsnivå, samtidig som de innfører kostholdsendringer.- Man ser også at de beste og mest langvarige resultatene oppnås på denne måten. Et visst aktivitetsnivå, for eksempel 30 minutter hver dag, bidrar også til mer stabil sultfølelse og generelt bedre form, bedre helse, mindre smerter, samt bedre humør. Så noe aktivitet er absolutt å anbefale!- For den gjengse nordmann er det nok litt å hente på kosten. En fast måltidsrutine med mange og små måltider, et fokus på lav-fettprodukter, klare regler for snopspising (for eksempel ha fast lørdagsgodt), og regelmessig veiing er faktorer som går igjen hos dem som lykkes, sier Sæle til nettstedet.