<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian om ny konkursfinte: – Det er fascinerende

Michael O'Leary har gjort det igjen.

    Publisert 1. okt. 2019 kl. 13.34
    Oppdatert 1. okt. 2019 klokken 14.34
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 314 ord
    FASCINERT AV RYANAIR-SJEFEN: Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen etter ny konkursfinte fra Michael O'Leary. Her sammen med Bjørn Kjos. Foto: NTB scanpix

    Ryanair-sjef Michael O'Leary har gjentatte ganger snakket Norwegian nord og ned, og spådd kroken på flydøren for lavpriskonkurrenten. 

    I et videointervju med Reuters kommer han med nok en konkursfinte. 

    Grønt lys før jul?

    Uttalelsen kommer mens O'Leary snakker om Boeing 737 MAX, og at han forventer flytypen til å bli erklært flygedyktig i Nord-Amerika på denne siden av jul. 

    – Jeg er derfor ganske trygg på at MAX vil være tilbake til sommersesongen 2020, sier han.

    Med en godkjennelse på plass, kan Ryanair ifølge O'Leary ta levering av åtte fly i måneden.

    – Vi planlegger nå for 30 leveringer i 2020. Det er synd med situasjonen, for vi burde kunne ha fylt deler av kapasiteten fra Thomas Cook eller for eksempel Norwegian Air Shuttle hvis de går konkurs i løpet av noen uker, sier han ifølge TDN Direkt videre til Reuters.

    Fascinert Norwegian

    Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er fascinert.

    – Dette har O’Leary sagt i årevis, og de useriøse påstandene er basert på oppspinn. Det er fascinerende hvordan Ryanair-sjefen bruker nærmest hver eneste offentlige opptreden på å snakke om Norwegian, skriver han i en e-post til Finansavisen.

    – Sitter dere på samme informasjon som Ryanair om en MAX-retur?

    – Vi planlegger vinterprogrammet som går til og med mars uten 737 MAX, og har ikke noe mer informasjon om når flyet er tilbake i luften enn det Boeing selv har sagt i det offentlige rom, svarer Sandaker-Nielsen.

    Boeings seneste MAX-oppdateringer finner du her.

    Worst case scenario

    Videre i Reuters-intervjuet vil O'Leary ifølge TDN Direkt ikke spekulere i kompensasjon fra Boeing før flyene er tilbake i drift, men understreker at Ryanair er i kontinuerlig dialog med Boeing.

    – Skulle flyene komme tilbake i drift senere enn februar, må vi revurdere sommerkapasiteten for 2020, noe som kan tilsi flere kutt og oppsigelser. Det verste scenarioet er dog hvis det blir satt i drift, men blir trukket tilbake igjen, sier han.