<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Joint venture endelig på plass for Norwegian

Norwegian leverer både JV og solide tall på en og samme dag.

    Publisert 24. okt. 2019 kl. 06.59
    Oppdatert 24. okt. 2019 klokken 08.53
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 502 ord
    SELGER 27 FLY: Norwegian selger 27 fly under bestilling til det nye joint venture. Foto: Magnus Rørvik Skjøllberg

    Norwegian skal gå inn i en joint venture med CCB Leasing Corporation DAC, som er et heleid datterselskap av China Construction Bank (CCB). 

    Det går frem i en melding torsdag.

    CCB er en ledende finansiell aktør i og verdens nest største bank målt i verdi på eiendelene.

    CCB vil eie 70 prosent av det nye selskapet, mens Norwegian, gjennom datterselskapet Arctic Aviation Assets, vil eie 30 prosent.

    «Formålet med joint venturen er å finansiere, eie og lease fly som er en del av Norwegians ordrebok», skriver Norwegian i en melding.

    Den nye enheten vil kjøpe 27 fly (Airbus A320 NEO) på bestilling av Norwegian, som kommer til levering mellom 2020 og 2023.

    Det heleide datterselskapet til CCB har garantert for gjeldsfinansiering av alle de 27 initielle flyene.

    Joint venturen vil ha en positiv effekt på egenkapital og redusere capex med hele 1,5 milliard dollar.

    Norwegian-tallene 

    Norwegian Air Shuttle melder om et resultat etter skatt på 1.670 millioner kroner i tredje kvartal 2019, mot 1.304 millioner kroner i samme periode året før.

    Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på 1.429 millioner kroner.

    Resultat per aksje ble 12,1 kroner, mot 28,60 kroner ved samme korsvei i fjor. Forventningen var 10,50 kroner.

    Resultatet før skatt ble 2.203 millioner kroner, sammenlignet med 1.600 millioner kroner i fjor og ventet 1.878 millioner kroner.

    Driftsresultatet ble 2.970 millioner kroner, mot 1.815 millioner kroner året før og ventet 2.420 millioner kroner.

    Ebitdar kom inn på 4.660 millioner kroner, opp fra 3.358 millioner kroner i fjor og bedre en ventede 3.961 millioner kroner.

    Driftsinntektene beløp seg til 14.404 millioner kroner, sammenlignet med 13.387 millioner kroner i tredje kvartal 2018. Forhåndstipset lød på 14.428 millioner kroner.

    Yielden kom inn på 0,46 kroner i kvartalet, opp fra 0,44 kroner ved samme korsvei i fjor.

    Enhetsinntektene ble 0,42 kroner, en oppgang fra 0,40 kroner i tredje kvartal 2018.

    Enhetskostnadene eks. drivstoff var 0,28 kroner, ned fra 0,30 kroner året før.

    Tilleggsinntekter per passasjer ble 196 kroner, noe som var hele 11 prosent bedre enn fjorårets 177 kroner.

    Tilgjengelige setekilometer (ASK) kom inn på 28.482 millioner, en oppgang på moderate tre prosent fra året før.

    Totale inntektsbringende setekilometer (RPK) landet på 25.968 millioner, opp fra 24.927 millioner året før.

    Det gir en fyllingsgrad på 91,2 prosent, opp fra 90,5 prosent i fjor.

    Guiding

    Norwegian Air Shuttle venter at ASK vil være på samme nivå som 2018, fra tidligere guiding på 0-5 prosent.

    Flyselskapet ser enhetskostnad eks. drivstoff på 0,31 kroner i 2019, uendret fra tidligere guiding. Enhetskostnaden inklusive drivstoff ventes til 0,435 kroner, mot tidligere 0,43 kroner.

    Anslagene er basert på en USD/NOK-kurs på 8,80, mot tidligere 8,58, og drivstoffkostnad på 629 dollar per tonn, mot tidligere 618.

    Norwegian guider kontraktsforpliktelser på én milliard dollar i 2019, mot tidligere 1,2 milliarder dollar, mens guidingen for 2020 er 1,4 milliarder, mot tidligere 1,3 milliarder.

    Det forventes ikke at man kan fly Boeing 737 MAX i 2019.

    Selskapet ser en negativ effekt av 737 MAX-problematikken på resultat før skatt i 2019 på 1,0 milliarder kroner, mot tidligere guiding på 700 millioner kroner.

    Norwegian har hedget 30 prosent av forventet drivstofforbruk ut 2019 på en pris på 682 dollar per tonn. 

    Her er rapporten og presentasjonen.

    Saken oppdateres!