Kontrakten på 1,1 milliard ble vunnet etter blindtest hos Forsvaret

SAS overtar ansvaret med å transportere generaler og vernepliktige fra februar 2020 og de neste fire årene. Og kontraktstørrelsen er på 1,1 milliarder kroner.

SNART NYE FLY: SAS faser snart inn en av markedets mest miljøvennlige fly på kort- og mellomdistanse, Airbus 320neo, i det norske rutenettverket. Dette vil i følge selskapet forbedre kvaliteten på flytilbudet ytterligere. Foto: SAS
Luftfart

Norwegian har det siste tiåret hatt hovedansvaret for å frakte Forsvarets ansatte, men fra februar er det slutt. 

For på tirsdag ettermiddag signerte Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS milliardavtalen med FLO, Forsvarets logistikkorganisasjon, for transport av Forsvarets personell i Norge.

– Vi er veldig glade for at vi vant anbudet, og sikret kontrakten, sier Wist til Finansavisen, kun minutter etter signeringen på Akershus Festning i Oslo.

Men det er måten SAS vant anbudet på han er mest imponert over, en prosess han mener er "best practice" og "til etterlevelse" for både privat og offentlig sektor.

Blindtest

Kategorisjef i FLO Preben D. Gundersen forteller at det ble gjort en grundig prosess i anbudet, som stod mellom konkurrentene SAS og Norwegian.

– I tillegg til å følge alle regler om offentlige anskaffelser kjørte vi en stor blindtest, for å være helt sikre at valget var objektivt, sier Gundersen.

SIGNERT: Sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon, Petter Jansen (t.v.), og finansdirektør Torbjørn Wist i SAS. Foto: Olav Gram Degnes

Panelet i blindtesten skulle vurdere flyselskapene på fire parametre: Billettpriser, endringsgebyrer, rutefrekvens og tidsfrist for kapasitetsendringer.

– Og SAS vant på alle punkter, sier Gundersen.

Og det er nettopp denne blindtesten Wist mener både privat og offentlig sektor bør lære av.

– Det er en grundig jobb Forsvaret har gjort, og i tillegg er den objektiv, sier Wist, og legger til:

– Og det er derfor ekstra gledelig at det var SAS som var best på samtlige punkter.

Lønnsom avtale

Avtalen innebærer at SAS skal frakte personell med bagasje til 16 destinasjoner rundt om i Norge. 

FLO estimerer at det vil være mellom 22.000 og 25.000 reisende som vil utgjøre rundt 400.000 enkeltreiser pr. år. Dette vil igjen utgjøre mer enn 1.000 enkeltreiser pr. dag.

– Tjener dere penger på avtalen?

– Vi ville ikke gjort en avtale vi tapte penger på, svarer Wist.

– Må dere endre på rutetilbudet for å ha nok kapasitet tilgjengelig?

– Noe trafikk blir tatt ut fra Europa for å settes inn i Norge, men det er normalt ved slike avtaler, sier Wist.

forsvarets logistikkorganisasjon
forsvaret
sas
Norwegian
Nyheter
Luftfart
Børs