Norwegian gjør flere endringer i langdistanseprogrammet, skriver selskapet selv på sine hjemmesider onsdag.
Grepet defineres som en del av Norwegians strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet, og kommer etter en grundig gjennomgang av det globale langdistansenettverket.
Det kommer også bare én uke etter at Jacob Schram ble offentliggjort som ny toppsjef.
Stockholm og København ut
Basert på etterspørselen i de ulike markedene, kombinert med driftsutfordringene med Rolls Royce-motorene på Dreamlinere, avvikler Norwegian langdistanseflygninger fra Stockholm og København fra 29. mars 2020.
Selskapet understreker at USA-flygningene fra Oslo fortsetter som før. Men ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020, og rutene Oslo-Krabi og Oslo-Bangkok vurderes fortsatt for vinteren 2020.
Samtidig opplever Norwegian høy etterspørsel på ruter fra store europeiske byer som London, Barcelona og Paris til en rekke destinasjoner i USA, og øker derfor antallet avganger på flere av disse. Nye ruter har også blitt lansert mellom Europa og USA i den siste tiden for å møte den voksende kundemassen.
Norwegian tilbyr nå 50 ruter mellom USA og Europa, og er største ikke-amerikanske flyselskap i New York.
– Skandinavia ikke stort nok
– Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flygninger både fra Oslo, Stockholm og København. Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet, sier kommersiell direktør (SVP Commercial) i Norwegian, Matthew Wood i en kommentar.
Norwegians langdistansetilbud fra Oslo til USA forblir uendret. Ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020. Rutene fra Oslo til Krabi og Oslo til Bangkok vurderes fortsatt for vinteren 2020.
Norwegians kort- og mellomdistanserutenett fra Oslo, Stockholm og København påvirkes ikke av endringene i langdistansetilbudet.
Norwegian faller 0,1 prosent til 39,63 kroner på Oslo Børs onsdag formiddag.