Coronaviruset sendte flyaksjene rett ned

Virus-utbrudd er generelt dårlig nytt for flyindustrien, med frykt for lavere etterspørsel etter flyreiser. Med en oppblomstring av coronaviruset i Kina fikk flyselskapene en blodrød start på uken.

LITEN EKSPONERING: Hverken Norwegian eller SAS er hardt rammet av fallende Asia-etterspørsel, men frykt for en spredning av viruset sendte likevel begge aksjene rett ned på børsen.  Foto: Foto: Magnus Rørvik Skjølberg
Luftfart

– Et virus fører til fall i reisevanene til folk, sier oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets.

Og akkurat det var trolig investorer i hele Europa enige i, for på mandag var det kraftig kursfall for samtlige flyselskaper.

Tungvektere som IAG og Air France-KLM har store operasjoner mot det asiatiske markedet. Det samme gjelder Finnair.

Og med corona-utbruddet i nettopp Kina, er det ventet at flytrafikken vil rammes hardt, spesielt i Asia.

IAG falt 5,2 prosent på London-børsen, Air France-KLM falt 6,5 prosent mens Finnair, som flyr til hele 10 destinasjoner bare i Kina, falt 3,7 prosent.

OMBORD I FINNAIR? Torsdag i forrige uke ble det mistenkt at to turister fra Wuhan-provinsen i Kina hadde tatt med seg viruset ombord i et Finnair-fly fra Kina til Helsinki. Foto: POOL

SAS relativt skånet

Tidspunktet for utbruddet kommer muligens på verst mulige tidspunkt for flybransjen. For fra den 25. januar og de neste 15 dagene feires det nemlig kinesisk nyttår i store deler av sørøst-Asia. 

Og denne perioden er historisk sett den travleste reiseperioden i året, da den til og med overgår amerikansk thanksgiving og den amerikanske nasjonaldagen.

– Flytrafikken er sårbar ved et større utbrudd, spesielt i Asia, sier Martinsen.

SAS var raskt ute med å tilby kostnadsfrie ombookinger til sine kunder til Beijing, Shanghai og Hongkong.

– For kunder som ikke ønsker å reise er det også mulig å få billettene refundert i sin helhet, sier informasjonsdirektør Knut-Morten Johansen.

– Opplever dere et fall i etterspørselen på flyreiser? 

– Det er alt for tidlig å si noe om bookinger fremover i tid. Interkontinentale reiser bestilles jo lang tid i forveien, og det er ikke slik at flyene i dag går med noe særlig lavere belegg enn normalt. Det er først på lengre horisont at man kan lese noe ut av det, sier Johansen.

Han legger til:

– God oversikt og informasjon om dette kommer når trafikktallene publiseres for januar, i begynnelsen av februar.

SAS frakter omtrent 360.000 passasjerer i året til og fra Kina. Sammenligner man det med en total passasjertrafikk på 30 millioner i året er det derfor lett å se at Kina ikke er kjernemarkedet til SAS. 

Og på bakgrunn av det var SAS-aksjen en av de som falt minst på mandag, «kun» 3,8 prosent på Stockholm-børsen.

Kun Bangkok

Norwegian på sin side har kun en rute til Bangkok, og er derfor ikke tungt berørt av viruset. Men aksjen falt med markedet på mandag, og stengte ned hele 5,5 prosent.

– Vi følger situasjonen tett og merker pr. nå ikke noe på etterspørselen, skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Finansavisen.

Norwegian er derimot et av få flyselskaper som nyter godt av fallet i oljeprisen, og kan potensielt spare over 1,5 milliarder i drivstoffkostnader ved en oljepris på rundt 59 dollar pr. fat.

Men den påtenkte reparasjonsemisjonen, som selskapet egentlig planla fra 13. til 24. januar, er det fremdeles ikke kommunisert noe om. Og sannsynligheten for at denne nå vil gjennomføres er kraftig redusert.

Med en planlagt emisjonskurs på 40 kroner, når aksjen handles rundt 36 kroner, vil derfor gjøre det svært vanskelig. 

Flere aksjonærer Finansavisen har vært i kontakt med påpeker at «noe skjer» i selskapet, uten å ville utdype utsagnene noe videre.

norwegian air shuttle
sas
iag
air france klm
finnair
luftfart
corona-virus
kina
Nyheter
Luftfart
Børs