<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian avlyser reparasjonsemisjon

Norwegian går glipp av 280 millioner kroner ved å avlyse reparasjonsemisjonen. Men selskapet hadde ikke noe valg, siden aksjonærer kunne kjøpe aksjer billigere i markedet.

Publisert 4. feb. 2020
Oppdatert 4. feb. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 287 ord
Article lead
lead
DROPPER REPARASJONSEMISJON: I perioden 6. november til 3. februar har volumvektet snittkurs i Norwegian vært på 39,42 kroner. Foto: NTB Scanpix
DROPPER REPARASJONSEMISJON: I perioden 6. november til 3. februar har volumvektet snittkurs i Norwegian vært på 39,42 kroner. Foto: NTB Scanpix

I starten av november hentet Norwegian 900 millioner i frisk egenkapital gjennom en rettet emisjon mot utvalgte investorer. I tillegg fikk selskapet plassert en konvertibel obligasjon, og fikk derfor inn totalt 2,5 milliarder i kontanter.

Samme dag ble det også klart at selskapet planla en reparasjonsemisjon for aksjonærer som ikke fikk tegnet seg i emisjon, til samme kurs, 40 kroner pr. aksje.

– Siden annonseringen har aksjekursen vært handlet lavere enn kursen i emisjonen på 40 kroner, skriver Norwegian i en børsmelding.

Med en volumvektet gjennomsnittskurs i Norwegian-aksjen fra 6.november til 3. februar på 39,42 kroner har kursen vært for lav, med den konsekvens at flyselskapet nå avlyser reparasjonsemisjonen, som kunne dratt inn ytterligere 280 millioner kroner.

Ingen overraskelse

På det laveste har aksjekursen i perioden vært handlet til 35,01, omtrent 12,5 prosent lavere enn emisjonskursen. 

Finansavisen har vært i kontakt med flere aksjonærer og analytikere, som ikke er overrasket.

– Du kan jo kjøpe aksjen i markedet langt billigere, sier analysesjef Lars-Daniel Westby i SpareBank 1 Markets.

FASIT PÅ TORSDAG: Styreleder Niels Smedegaard (t.h.) og konsernsjef Jacob Schram oppdaterer markedet med trafikktall førstkommende torsdag. Foto: Iván Kverme

Han tror heller ikke det ligger noe annet til grunn for at selskapet nå avlyser reparasjonsemisjonen.

– Det er kun kursen. Det er i tråd med det selskapet har kommunisert, sier han.

En av selskapets aller største aksjonærer legger ikke så mye i at emisjonen blir avlyst, og mener «det ville vært rart om noen ville kjøpt aksjer til 40 kroner når du får den samme aksjen med 10 prosent rabatt på børsen».

Investoren tror også at selskapet kan spare «voldsomt mye mer» på oljeprisefallet, gitt at Norwegian ikke har lagt på nye sikringer på flydrivstoff.

Norwegian rapporterer trafikktall for januar-måned førstkommende torsdag, hvor også drivstoffsikringer blir kjent.