Boeing-trøbbel ble avgjørende for at Norwegian tapte 2 milliarder i fjerde kvartal

Uten Norwegians ekstraregning på 1,75 milliarder grunnet Boeing-flåten ville selskapet nesten ha gått i null i 2019. Ledelsen innrømmer at det er i ukentlig kontakt med konkurrenten Airbus.

I BAKGRUNNEN: Den ferske konsernsjefen Jacob Schram (bak) var klar i talen på hvor Norwegian skal i fremtiden, men det var finansdirektør Geir Karlsen som naturlig nok måtte svare for underskuddet i 2019. Foto: Olav Gram Degnes

– Vi snakker med Airbus hver uke, vi, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til Finansavisen.

Og det er ikke rart. For Norwegian er det flyselskapet i Europa som er hardest rammet av flyforbudet for Boeing 737 Max-flyene. 

På toppen av de 18 Max-ene på bakken er det opptil 12 fly av typen Boeing 787 Dreamliner på service samtidig, hvor problemene ligger hos flymotorprodusenten Rolls-Royce.

– Nettotapet, etter kompensasjonen fra Rolls-Royce, er på 750 millioner, sier Karlsen.

Legger man til ekstraregningen Norwegian har hatt grunnet Max-parkeringen, har flytrøbbel hos Boeing kostet Norwegian 1,75 milliarder kroner i 2019.

– Ta det i betraktning når du ser på bunnlinjen for året; det er jo faktisk nesten hele bunnlinjen, sier finansdirektøren.

Før skatt ble underskuddet drøye 2 milliarder i fjerde kvartal, men «kun» minus 1,68 milliarder for hele året.

Og med det som bakteppe er det ikke usannsynlig at Norwegian-ledelsen kan vurdere å kansellere avtalen med Boeing. 

For Airbus-flåten er allerede bestilt, og de 27 flyene som skal inn i joint venture, er ferdig finansiert.

– Ikke plan A

For løsningen kan ligge i avtalen Norwegian signerte i oktober, den etterlengtede joint venture-avtalen med CCB Leasing Corporation, et selskap heleid av China Construction Bank.

KAN BLI REDNINGEN: Norwegian har bestilt 100 slike fly, hvor 27 av disse allerede inngår i JV med kineserne, og er derfor sikret finansiering. Foto: Illustrasjon: Airbus

Formålet med joint venture-selskapet er å finansiere, eie og lease fly som er en del av Norwegians ordrebok, og retter seg spesifikt mot en ordre av 27 fly av typen Airbus A320 Neo i første omgang. 

Norwegian har ytterligere 73 fly i bestilling hos Airbus.

De første 27 flyene er allerede fullfinansiert av partneren CCB, som eier 70 prosent. Norwegian eier de resterende 30 prosentene av JV-et.

– Kan dere ta tilbake Airbus-fly og kansellere avtalen med Boeing?

– Vi har 27 fly med kineserne, og kun fem av disse er plassert, altså de som skal leveres i år, sier Karlsen.

– Alt annet er i teorien tilgjengelig. Vi kan enten kjøpe dem direkte eller ta dem tilbake på lease, og det er alltid en opsjon vi har, sier finansdirektøren, før han legger til:

– Men det er ikke plan A.

Kompensasjonen vokser

Norwegian hadde et driftsresultat på 6,47 milliarder kroner før leasingkostnader i 2019 og 436 millioner for fjerde kvartal. Men innleie av fly slår hardt ut i regnskapene, i tillegg til andre tap knyttet til alle flyene som står parkert. Kompensasjonen fra Boeing vokser, men lar vente på seg.

– Men hvorfor tar det lang tid med kompensasjonen, når andre allerede har fått?

– Det er et sammensatt bilde. En kompensasjon handler om leveranseplan, om Dreamlinere, og det er flere elementer, sier Karlsen, og sikter til at selskapet ønsker en avtale som omfatter hele perioden Max har vært på bakken.

Han peker også på at ting har endret seg kontinuerlig, og at det nå trolig går ytterligere seks måneder før Max-flyene er i luften igjen.

– Vi må derfor gjøre nye beregninger mot Boeing, og det er komplekst, og tar tid, sier Karlsen.

– Kan dere kansellere med Boeing i mars?

MAX TAP: Parkeringen av Boeing 737 MAX har kostet Norwegian 1 milliard kroner i 2019. Flyene skal trolig stå på bakken frem til september. Foto: HEIKKI SAUKKOMAA

– Jeg kommenterer ikke planen vår. Men generelt kan jeg si at alle som har Max-fly, kan kansellere avtalen med Boeing etter 12 måneder, sier Karlsen, som egentlig skal få levert ytterligere 16 Max-er i 2020.

– Men det tror jeg er urealistisk, legger han til, og viser til at investeringsplanene på 1,5 milliarder dollar i 2020 også kan reduseres om flyene ikke leveres.

Skulle Norwegian kansellere ordren hos Boeing, vil selskapet få tilbake forskuddsbetaling, som trolig vil utgjøre et beløp i milliardklassen.