Coronaviruset gir Norwegian hodebry og potensielle problemer

Norwegian-aksjen har dundret ned 26,5 prosent på to dager i frykt for spredning av Corona-viruset. Nå frykter dessuten flere aksjonærer at en ny emisjon blir nødvendig.

TØFF DEBUT: Som fersk konsernsjef har Jacob Schram (t.h.) satt seg rett i en ny emisjonsturbulens. Her med styreleder Niels Smedegaard. Foto: Iván Kverme

Etter å ha hentet 2,5 milliarder for kun noen måneder siden skal flere av selskapets største aksjonærer, ifølge Finansavisens opplysninger, være bekymret for om selskapet på nytt er i ferd med å bryte lånebetingelsene.

Ifølge lånedokumentene fra 13. november 2019 krever långiverne i den den konvertible obligasjonen på 150 millioner dollar at Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets har en egenkapital over 400 millioner dollar, eller 3,75 milliarder norske kroner.

– Det har ringt et par bekymrede investorer i dag, ja, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities.

Egenkapitalen i morselskapet Norwegian var på 4,12 milliarder kroner, eller rundt 440 millioner dollar, ved utgangen av 2019. 

Ikke bare Max-problemer

Store flyselskaper innen lavprissegmentet, som Ryanair og Easyjet, opplevde en blytung mandag med kursfall på mer enn 13 prosent. Men tirsdag ble en langt bedre dag på børsen, hvor aksjene faktisk var svakt opp på ettermiddagen.

Etter et stygt fall på 14,6 prosent mandag startet også Norwegian-aksjen opp nær tre prosent på tirsdag. Men det var før investorene var ferdige med ringerunden til meglerhusene.

– Jeg kan ikke utelukke en emisjon, men jeg tror ikke det trengs slik det ser ut nå, sier Sivertsen.

– Men emisjonsfrykten har dessverre dukket opp igjen i markedet, legger han til.

Og en emisjon er trolig det siste konsernsjef Jacob Schram, finansdirektør Geir Karlsen og styreleder Niels Smedegaard ønsker å gjøre.

Flere investorer, både i Norge og kanskje spesielt i utlandet, er nå spente på hvordan kontantbeholdningen vil se ut ved utgangen av kvartalet.

Mye skyldes en «slunken» kasse etter fjerde kvartal, vedvarende problemer med kredittlinjene og potensielt svekket etterspørsel etter billetter. På toppen av det ligger Max-parkeringen og motortrøbbel med Dreamlinerne.

– Er det noen av investorene du har snakket med som har solgt?

MERKER FRYKTEN: Analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities. Foto: Iván Kverme

– De jeg har snakket med har ikke solgt, men det er spenning rundt hva som skjer i første kvartal, sier Sivertsen.

Norwegian-aksjens fall på nye 13 prosent, til 26 kroner tirsdag, bidrar til at den har falt 26,5 prosent bare denne uken. Det er den laveste aksjekursen på over 10 år.

Dersom Norwegian skal fly over egenkapitalkravet i den konvertible obligasjonen, kan det få hjelp av erstatningen fra Boeing. Der ventes det en solid utbetaling som følge av Max-parkeringen, og den kan komme opp i flere milliarder kroner.

– Avtalen med Boeing bør falle på plass i første kvartal, sier en britisk forvalter til Finansavisen, og tror det vil gjøre at «covenanten» ikke brytes.

I tillegg får Norwegian inn rundt 900 millioner på salg av fly i første kvartal, så enkelte aksjonærer får derfor beskjed fra meglerhusene sine om å «ta det med ro».

– Våre flygninger påvirkes heller ikke

For Corona-viruset har nå inntatt Lombardier-regionen i Italia, ikke langt unna viktige knutepunkter som Milano og Venezia.

Men selv om det italienske markedet ikke er all verden for flyselskapet, og hovedbasen i landet befinner seg i Roma, kommer viruset tilsynelatende nærmere.

Investorer frykter nå en spredning til både Spania og Frankrike, som vil være langt mer alvorlig for selskapet.

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian avfeier at selskapet lider noen nød:

– Vi opplever ingen endring i etterspørselen nå og våre flygninger påvirkes heller ikke, skriver han i en e-post til Finansavisen.

Tidlig tirsdag morgen trakk United Airlines guidingen for 2020 grunnet virusutbruddet, og skrev at det frykter for lavere etterspørsel og at utbruddet sprer seg til andre regioner.

Flere investorer og analytikere har, som Finansavisen, kontaktet Norwegian for å forhøre seg om forhåndsbookinger og få svar på hvordan viruset slår inn på operasjonene deres.

Finansavisen har også spurt Norwegian om det kan være aktuelt å nedjustere guidingen som ble gitt under kvartalsrapporten for halvannen uke siden, men dette spørsmålet ble ikke besvart.

Satt inn tiltak

– Er det aktuelt å stenge enkelte ruter i Italia, i påvente av ny informasjon?

– Vi etablerte for flere uker siden et tverrfaglig team internt under ledelse av kriseberedskapsorganisasjonen. Denne gruppen har daglige oppdateringer og følger situasjonen tett, skriver Sandaker-Nielsen.

Og han fortsetter:

– De har blant annet kontakt med relevante helsemyndigheter og luftfartsmyndigheter, for å sikre at selskapet til enhver tid er oppdatert på status.

Informasjonsdirektøren skriver at denne gruppen også foretar ulike interne vurderinger for å sikre at selskapet har beredskapsutstyr om bord og vurderer også andre forhold som kan påvirke kunder og ansattes sikkerhet.

– Gruppen ivaretar også informasjonsbehovet internt og eksternt, skriver han.