Et fall på 12 prosentpoeng i kabinfaktoren kan tvinge Norwegian til en ny emisjon

Analytiker Martin Stenshall i Danske Markets stilte seg spørsmålet om hva som skal til for at Norwegian får problemer med lånebetingelsene. Svaret er et fall på 12 prosentpoeng i kabinfaktoren.

UTFORDRENDE: Analytiker Martin Stenshall i Danske Markets er usikker på konsekvensene, varigheten og ikke minst styrken på Corona-viruset. Samtidig er han klar på at flyselskaper kan få store problemer om epedemien sprer seg. Foto: Iván Kverme

– Jeg kjørte en sensitivitetsanalyse på kabinfaktoren for å finne ut hvor mye den må reduseres før “egenkapital-covenanten” blir brutt, sier han.

Kabinfaktoren måtte reduseres med hele 12 prosentprosent, ned til 69 prosent for første halvår i 2020, før det ble trøbbel. Men til gjengjeld indikerer det også hva som skal til for at Norwegian kan måtte ty til en ny emisjonsrunde.

– I våre estimater har vi inntil videre en økning på 1,5 prosent i fyllingsgraden, og da vil det ikke være noe problem, sier Stenshall, som likevel poengterer at konsekvensen av viruset fremdeles kan ramme hardt.

Estimatene til meglerhuset ikke er endret, men Stenshall sier at trafikktallene for februar kan gi flere svar.

– Men det er ingen tvil om at markedet nå spiller på fallende billettpriser og lavere belegg i flyene, som potensielt sett kan sende Norwegian inn i en ny runddans med aksjonærene, sier han.

Sammenligner med SARS

Stenshall hevder det er nærmest umulig å spå konsekvensene av utbruddet, og ikke minst varigheten. For varer det i lang tid vil det gå utover reiseplanene.

– Folk vil nok være veldig forsiktige, sier han. For det er fra nå og en periode fremover at folk flest bestiller feriereiser for sommeren, sier han.

Og det er her Stenshall er usikker på Corona-innvirkningen.

KOMPENSASJON: Norwegian har fremdeles 18 Max-fly på bakken. Nå kan kompensasjonen, trolig på flere milliarder, bli redningen for Norwegian. Foto: Cornelius Poppe

– Men jeg har sett på innvirkningen på SARS i 2002, sier han. 

SARS-utbruddet varte i et snaut halvår, fra slutten av 2002 til april 2003. Ved utgangen av 2003 var det rapportert 8 096 sannsynlige tilfeller med 774 dødsfall i 26 land.

– SARS kom heller ikke lang tid etter terrorangrepet på World Trade Center, og også rett etter tech-boblen, sier Stenshall, og legger til:

– Men likevel var det en passasjervekst på 2,3 prosent i global luftfart i 2003.

Usikker på innvirkningen

– Det er få datapunkter for flyindustrien. I Asia er det en rekke flyselskaper som sliter med lavere etterspørsel, mens andre som United Airlines guider ned etter at de merket etterspørselsfall i Asia, sier Stenshall.

– Men aksjekursen har falt dobbelt så mye som snittet for flyselskaper. Og markedet sier da at selskapet kan få problemer, sier han, og sikter til Norwegians egenkapitalkrav på 1,5 milliarder mot långiverne.

Og han legger til: 

– Enn så lenge er jeg usikker på hvordan Corona-viruset vil innvirke på Norwegian.