SAS tjener på Norwegian-fall

SAS-aksjen fikk juling onsdag, men finansdirektøren gleder seg over økte enhetsinntekter. Nå øker fordelen av at Norwegian pakker sammen.

TESTER MARKEDET: Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS. Foto: Eivind Yggeseth

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS gleder seg over at markedsveksten har bremset opp:

– Markedsveksten er redusert. Her i Skandinavia merker vi at våre venner i rødt har redusert sin kapasitet. Og det er bra for balansen mellom tilbud og etterspørsel i et marked hvor man har sett en nedgang i trafikken.

SAS har etter noen år klart å friske opp sin flåte, og venter nær 20 nye fly fra Airbus i år. Men, i stedet for å sette disse flyene inn på nye ruter, skal disse flyene erstatte eldre Boeing-fly, slik at selskapet kan operere med en enhetsflåte bestående av kun Airbus fly fra 2023.

Samtidig er Norwegians Boeing-flåte hardt rammet av motorproblemer og parkering av én modell. Det medfører ikke bare at Norwegian kan prioritere lønnsomhet fremfor vekst – som det har et strengt behov for – det medfører at hele markedets kapasitetsvekst har bremset opp i Nord-Europa.

Trosser valutasmell

I den ferske kvartalsrapporten fra SAS opplyser flyselskapet at det øker markedsandelene i Skandinavia med 1,6 prosent, og er nå på 29 prosent.

– Det gjør det lettere for oss å bedre øke enhetsinntektene, sier Wist.

Men det å rapportere underskudd i dagens børsklima straffer seg. Onsdag falt SAS-aksjen voldsomt på formiddagen og lå lenge an til et fall godt over 10 prosent.

Wist legger til at det er helt naturlig at selskapet rapporterer underskudd i de to første kvartalene i et regnskapsår og at «vi tjener penger i de to siste kvartalene».

– Vil dere nå utnytte Norwegians pause og kjøre hardere på?

– Da kan det høres ut som om vi vil droppe prisene, men det vil vi ikke. Vi vil prioritere lønnsomhet, og vi vil fortsette å øke enhetsinntektene. På enkelte ruter har vi testet prisøkninger, og vi observerer at noen av våre konkurrenter gjør det samme, men det er som kjent til syvende og sist markedet som bestemmer.

For SAS steg inntektene med rundt 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, godt drevet av en passasjervekst på 1,5 prosent, og på tross av en rekordsvak svensk krone mot euro og dollar.

Gjennom 2019 merket flere av de europeiske flyselskapene en lavere etterspørsel, noe de også ga uttrykk for.

– Hvis Norwegian nå hadde fortsatt å pumpe inn kapasitet i markedet som tidligere, ville ikke det vært bra for noens lønnsomhet. Det viktigste for vår del er som alltid å få økt enhetsinntektene samtidig som at kostnadene holdes nede, sier Wist.

SAS

(Mill. SEK)1. kv./201. kv./19
Driftsinntekter9.7079.405
Driftsresultat-767-461
Resultat før skatt-1.087-576
Resultat etter skatt-861-469

Vurderer datterselskap

I første kvartal mottok SAS åtte Airbus A320 Neo-fly, og selskapet venter ytterligere leveranse av seks nye fly av samme modell i løpet av dette regnskapsåret.

I tillegg kommer åtte langdistansefly av typen Airbus A350, hvorav den første ble levert i første kvartal. Dessuten vil det komme én levering et Airbus A321-fly, som er et spesialtilpasset langdistansefly for de rutene og frekvensene med lavere trafikkgrunnlag.

Da SAS rapporterte sine kvartalstall i høst, uttalte samtidig ledelsen at det vurderer å legge inn en bestilling på nye 20–30 fly med 90–140 seter. Nå heter det seg at ledelsen vil fatte en beslutning om hvordan det nye datterselskapet skal se ut i løpet av året.

– Dette datterselskapet skal dekke kortere ruter i Nord-Europa, slik at vi får feedet inn passasjerer til våre langdistanseflyvninger fra København, Oslo og Stockholm, sier Wist.

Ifølge konsernsjef Rikard Gustavsson er de mindre flyene helt elementære for at SAS skal kunne være konkurransedyktige. Det skal etter det Finansavisen erfarer dreie seg om mindre jetfly av typen Airbus A220.

Må bedre gjeldsgraden

Som hos konkurrenten Norwegian er også gjeldssituasjonen i SAS økende. Nettogjelden i SAS er 4,1 ganger driftsresultat før leasingkostnader (EBITDAR). Dette nøkkeltallet var på 3,3 i samme periode i fjor.

– Gjeldsgraden påvirkes av kvartalsvise justeringer, som flyleveranser og -betalinger, men vi jobber med å bedre gjeldssituasjonen, sier finansdirektør Torbjørn Wist.

Han legger til at SAS’ nøkkeltall for gjelden bruker et rullerende 12 måneders driftsresultat i nevneren, og at denne fortsatt drar med seg kostnaden fra streiken i fjor vår.

SAS legger kvartalsvis frem en oppstilling over sin finansielle beredskap, hvor målet er at nøkkeltallet skal være over 25 prosent. Det tilsier selskapet til enhver tid har nok likviditet til å betale 25 prosent av de årlige faste kostnadene. Ved utgangen av første kvartal var dette nøkkeltallet på 32 prosent.