I rapporten fra samferdselskomiteen blir Boeing kritisert for tekniske feil i flyets design, manglende åpenhet overfor både myndighetene, flygerne og kundene og forsøk på å tilsløre informasjon om flyet.
Granskerne kritiserer også FAA for en sterkt mangelfull godkjenning av flyet og for å ha sviktet når det gjaldt å oppdage alvorlige problemer med flyets sikkerhet.
Alle fly på bakken
Boeing har vært i dyp krise siden to fly av typen Boeing 737 Max styrtet i Indonesia i oktober 2018 og i Etiopia i mars i fjor i ulykker som kostet 346 mennesker livet.
Alle verdens Boeing 737 Max-fly har siden vært satt på bakken mens Boeing jobbet med å utbedre manglene på flyet.
Siden januar er produksjonen av flyet innstilt inntil det kan godkjennes på nytt, trolig i løpet av året.
Gamblet med folks liv
Komiteen bruker sterke ord når de kaller Boeing 737 Max-flyet grunnleggende mangelfullt og utrygt.
Boeing kritiseres for å ha avvist sine egne ingeniørers bekymringer, og FAA kritiseres for å ha ignorert advarsler fra sine egne eksperter under godkjenningsprosessen.
I rapporten heter det at Boeing gamblet med passasjerenes sikkerhet i tiden etter ulykken i Indonesia da de lot 737 Max-flyene fortsette å fly, noe som endte med det etiopiske flyets ulykke fem måneder senere.
(©NTB)