Investor Per G. Braathens flyselskap BRA slakter svenske myndigheters redningspakke

– Vi behøver er noe som gir umiddelbare og langsiktige likviditetseffekter – ikke lån med rentekostnader, sier toppsjef Geir Stormorken i Braathens Regional Airlines BRA. 

Adm. direktør Geir Stormorken i flyselskapet BRA. Foto: BRA

Investor Per G. Braathen solgte i sin tid Braathens Safe til SAS og startet i 2016 det mindre regionale flyselskapet BRA. 

Flyselskapet, som kan minne om Widerøe i Norge, flyr til flest steder i Sverige og flyr rundt 2,2 millioner passasjerer i året. Men etter coronautbruddet har også BRA fått alvorlige problemer.

 Tirsdag ettermiddag lanserte svenske myndigheter en redningspakke for å få både SAS og BRA over kneika, men toppsjef Geir Stormorken i BRA er alt annet enn fornøyd:

– Regjeringens tilsynelatende generøse kredittgaranti er sikkert bra, men det vi behøver er noe som gir umiddelbare og langsiktige likviditetseffekter – ikke lån med rentekostnader, bjeffer han i en pressemelding, og legger til:

– Vi trenger også bedre permitteringsregler.

MÅ PARKERE: Flyselskapet BRA, som eies av den norske investoren Per G. Braathen har også måtte sette deler av flåten på bakken. Foto: Flygbolaget BRA

Truer med færre ruter og avganger

Stormorken mener regjeringens kredittgaranti ikke innebærer noen stimulans til luftfartsbransjen, og hevder det ikke reduserer kostnadene og at det ikke gir pusterom til selskaper i en «ekstremt utsatt bransje».

– Å ta opp store lån for å betale løpende kostnader og med det skyve voksende gjeld foran seg når ingen vet hvor lenge dette kommer til å være, er hverken noe vi kan eller vil, fortsetter Stormorken.

– Kredittgarantien fra myndighetene forandrer dessverre ingenting for BRA her og nå.

Og BRA-sjefen har mer på hjertet:

– Kommer det ikke noen støtte for å få ned kostnadene innen kort tid risikerer det at BRA, som flyr til flest destinasjoner i Sverige og har det største rutenettet med 28 ruter i landet fra 2019 til 2020, blir tvunget til å ta drastiske grep.

– Og det er å legge ned enda flere ruter og med færre flyavganger, sier han.

Flyselskapet har omtrent 30 prosent av innenrikstrafikken i Sverige.