Et håp om redningspakke sendte Norwegian-aksjen til himmels

Norwegian-ledelsen fullbyrdet krisepakke-frieriet i et møte med myndighetene på onsdag. Norwegian-aksjonærer pyntet derfor bryllupskaken med en kursoppgang på 30 prosent og omsatte spinnville 22,7 prosent av samtlige Norwegian-aksjer.

VENTER PÅ MYNDIGHETENE: Norwegian og Parat hadde et møte med regjeringsapparatet på onsdag, hvor det ble understreket alvoret av en redningspakke. Det antydes fra NHO at pakken må være mellom 6 og 8 milliarder for å ha en effekt for Norwegian, men skal også deles med SAS og Widerøe i tillegg til andre støttefunksjoner innen luftfarten. Foto: NTB Scanpix

Flyselskapet Norwegian går i løpet av få uker tom for penger dersom ikke myndighetene kommer med en konsentrert redningspakke til norsk luftfart. Svenske og danske myndigheter ga tirsdag svensk luftfart garantier på 3 milliarder, som primært vil redde SAS fra en sikker død.

– Vi er ikke opptatt av å redde aksjonærer, men å redde luftfarten og logistikken, sier Parat-leder Unn Kristin OIsen etter møtet med regjeringsapparatet på onsdag.

Hun er klokkeklar på at det var Parat som tok initiativ til møtet og at det ikke ble diskutert konkrete summer på redningspakken mot norsk luftfart. Svaret ventes trolig på torsdag.

INVITERTE: Parat-leder Unn Kristin Olsen. Foto: Trygve Bergsland

Norwegian-sjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen var med i videomøtet, men har ikke svart på Finansavisens henvendelse om hva som ble sagt her.

Lite fakta fra møtet

Selv om det ikke er vedtatt at det faktisk kommer en redningspakke, som for Norwegians del må inneholde flere milliarder i likviditet, var aksjemarkedet tilsynelatende overbevist om at det vil komme.

NHO Luftfart sier pakken må være mellom 6 og 8 milliarder kroner for at den skal ha en effekt, derav langt høyere enn det svenske og danske myndigheter stilte opp med, i første omgang.

Parat-lederen ønsket ikke å kommentere om dette beløpet ble nevnt.

– Tiltakene som er lagt frem til nå er ikke egnet for luftfarten. En ren avgiftslettelse er ikke nok til å redde likviditeten. Utgiftene er en ting, men det er ingen inntekter, og da hjelper det ikke å få letter på utgiftene, sier hun.

– Er det aktuelt å utstede et eget obligasjonslån til Norwegian?

– Vi var ikke så spesifikke, sier Olsen.

– Hvor lenge skal pakken rekke? Snakker vi to eller seks måneder?

– Varigheten ble ikke bestemt, men den må jo kunne holde for en periode, sier hun.

Aktive tradere

På nok en volatil og rød børsdag steg Norwegian-aksjen hele 29,4 prosent, etter å ha vært opp nær 40 prosent flere ganger. 

At aksjen er en traderfavoritt ble også demonstrert til gangs, da Norwegian-aksjene fløy innom «alles» vps-kontoer på onsdag.

Det ble omsatt utrolige 37 millioner aksjer, som gir en omløpshastighet på 22,7 prosent av alle aksjene i selskapet. Siden februar har samtlige Norwegian-aksjer byttet hender vanvittige to ganger, med en omløpshastighet på nesten 200 prosent.

Markedsaktører Finansavisen har vært i kontakt med påstår at dagens omsetning primært kommer fra «småsparere», men de observerer samtidig at flere reduserer short-posisjonene sine.

Norwegians tidligere storeiere har, som Finansavisen skrev i forrige uke, allerede gått ut nødutgangene. Det samme har investor Torstein Tvenge gjort. 

UTE AV NAS: Investor Torstein Tvenge. Foto: Helene Abusdal

Og på en fersk aksjonærliste tyder det nå på at flere storaksjonærer er på vei ut dørene, siden både eiendomsinvestor Kim Erla og investor Asbjørn Abrahamsen har redusert aksjebeholdningene sine.

Finansavisen har forsøkt å få kommentar fra begge, uten hell.

Norwegian-makkerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise står nå oppført med 1 million færre aksjer gjennom deres felles investeringsselskap Sneisungen, men heller ikke her har Finansavisen fått svar på om dette er et salg, utlån til shorting eller flytting av aksjer til andre selskaper.

EVIG OPTIMIST: Bjørn Kjos, her i Argentina for halvannet år siden. Foto: NTB scanpix

Får samabeide

For å unngå kniving om de få passasjerene som flyr i disse dager valgte regjeringen å gi flyselskapene klarsignal til å samarbeide fra onsdag. 

– Til vanlig kan ikke SAS og Norwegian samarbeide om hvem som skal fly hvor, men i denne veldig spesielle situasjonen er det behov for å se bort ifra det for å sikre at vi får varer og personer dit de skal, sier næringsminister Iselin Nybø.

Men for SAS var ikke dette nødvendigvis et viktig tiltak, og nevner at flyene sannsynligvis må stå en stund, og at det derfor vil være behov for ytterligere tiltak.

– Vårt hovedfokus nå er ikke på flåtesamarbeid med andre flyselskaper, men å hjelpe reisende hjem fra utlandet med egne maskiner. Samtidig har vi god dialog med myndighetene om fortsatt å sikre kritisk infrastruktur, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til Finansavisen.

TRENGER MER: Pressesjef John Eckhoff i SAS. Foto: Posten Norge

Han berømmer politikerne for å forstå alvoret i den dramatiske situasjonen for luftfarten, men påpeker at garantiene fra svenske og danske myndigheter kun er et «viktig første steg»:

– Et flyselskap uten billettinntekter kommer nødvendigvis i en presset situasjon. Avgiftslettelser i Norge er positivt og gir et pusterom og vi er tilfreds med at også den norske regjeringen varsler at de skal komme med flere tiltak for flybransjen, sier han.

Klarer seg til september

– En statlig garanti vil sikre at dagens finansiering i Widerøe står seg gjennom krisen. Den Svenske og Danske stat utstedte en slik garanti overfor SAS tirsdag kveld og vi har bedt om en slik garanti fra norske myndigheter, sier adm. direktør Stein Nilsen i Widerøe til Finansavisen.

Nilsen har også bedt om suspensjon av co2-avgiften og arbeidsgiveravgiften for en periode. 

– Det gir oss sårt tiltrengt likviditet, sier han.

VENTER SPENT: Adm. direktør Stein Nilsen (t.v.) i Widerøe. Foto: Anders Horntvedt

– Hvor lenge har dere likviditet til å ha flyene på bakken?

– Vi reduserer vår produksjon kraftig, med mellom 60 og 70 prosent med virkning fra 1. april. Vi har så langt bare simulert frem til september, og det skal vi klare, sier Nilsen.