– Pusterom i en utfordrende situasjon

SAS roser politikerne etter nye krisetiltak.

FINANSDIREKTØR: Torbjørn Wist i SAS Foto: Foto: Eivind Yggeseth

– Vi vil gi politikerne honnør for å ta flybransjens svært krevende situasjon på alvor. Det har vært en god dialog og et godt engasjement rundt problemstillingene som har oppstått etter coronautbruddet, sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist, i en pressemelding.

Ap, Høyre, Frp, Sp, Venstre og KrF foreslår å etablere en statlig lånegaranti på til sammen 6 milliarder kroner. Av disse går 3 milliarder til Norwegian, 1,5 milliarder til SAS og de resterende 1,5 milliarder til Widerøe og øvrige flyselskaper.

– Pakken som nå er presentert viser tydelig at politikerne anerkjenner flyet som en viktig del av kritisk infrastruktur, og denne pakken kommer i kjølvannet av en rekke andre gode tiltak, sier Wist og legger til:

– Lånegarantien er et konstruktivt forslag som gir SAS et pusterom i en utfordrende situasjon.

SAS har også fått en krisepakke fra Sverige og Danmark. Selskapet har permittert rundt 10.000 ansatte.

– SAS vil nå studere vilkårene og detaljene i forslaget og jobbe videre med hvordan vi best kan benytte løsningen som ble presentert torsdag kveld, sier Torbjørn Wist. 

Tiltakene:

* Det foreslås å etablere en statlig lånegaranti på til sammen 6 milliarder kroner. Av disse går 3 milliarder til Norwegian, 1,5 milliarder til SAS og de resterende 1,5 milliarder til Widerøe og øvrige flyselskaper.

* Staten bidrar med 90 prosent av garantien dersom banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med de resterende 10 prosent.

* Flyselskapene må ha hatt egenkapitalandel på minst 8 prosent ved slutten av siste kvartal. Hvis ikke må finansielle kreditorer frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder for at selskapet skal få tilgang til garantiene.

* SAS og Widerøe tilfredsstiller egenkapitalkravet.

* Norwegian får 300 millioner kroner i første omgang. Deretter får de 1,2 milliarder kroner dersom de får lettelser i renter fra kreditorene, og de resterende 1,5 milliardene gis når selskapet har forbedret soliditeten.

* Partiene er også enige om en å sikre et minimums flytilbud i Norge i tiden fremover. Staten skal dekke merkostnaden ved et slikt tilbud.

* Dette vil gjøres gjennom direktetildelinger til selskapene. Norwegian, SAS og Widerøe vil få tildelt ruter.

Kilde: Nærings- og fiskeridepartementet