Lufthavndirektøren holder liv i spøkelsesbyen

Oslo lufthavn er i disse dager som en stor spøkelsesby med parkerte fly rundt hele flyplassen. Men det å stenge den i en periode er uaktuelt, ifølge lufthavnsdirektøren.

BLØR: Lufthavnsdirektør Stine R. Westby ved Oslo lufthavn erkjenner at flyplassen taper store summer for tiden. Avinors kontantbeholding var på 1,06 milliarder ved utgangen av 2019, med en egenkapital på 15,2 milliarder kroner. Foto: Iván Kverme

GARDERMOEN: – Nordmenn reiser fremdeles hjem fra utlandet, og det er avgjørende at Oslo lufthavn er åpen, sier lufthavnsdirektør Stine Ramstad Westby ved Oslo lufthavn.

Flyplasser verden rundt er naturligvis like rammet som hovedflyplassen i Norge, hvor enkelte flyplasser har stengt dørene. Avinor har selv stengt ned ni kortbaneflyplasser i Norge.

HELT ØDE: En enslig HV-soldat med politimyndighet i ankomsthallen. Foto: Iván Kverme

Men for Westby er det helt uaktuelt å stenge.

– Nei, vi kommer ikke til å stenge. Vi er en del av samfunnskritisk infrastruktur, og det er viktig at vi holder åpent, sier hun.

Oslo lufthavn omsatte i 2019 for 5,98 milliarder, hvorav 1,28 milliarder ble inntektsført i første kvartal. Med tomme avgangshaller blir Avinors finansielle stilling også utfordret.

Kontantbeholdingen i Avinor var ved utgangen av 2019 rett over milliarden, med en solid egenkapital på over 15,2 milliarder.

SERVERING: De åpne restaurantene serverer fremdeles øl og vin til de reisende. (1 / 11)

Fra 85.000 til 4.600

Dagen da Finansavisen var på hovedflyplassen denne uken, var det oppsatt spinkle 63 flighter. I utgangspunktet var det planlagt over 700 avganger denne dagen, og 85.000 passasjerer skulle vært slust gjennom sikkerhetskontrollen.

– Men det ble bare 4.600, sier Westby.

Flyselskapene er i alvorlige problemer, og har vært nødt til å parkere de fleste flyene.

På tirsdag var det derfor 37 langtidsparkerte fly på taksebaner, avisningsplasser og ved stengte deler av den sørlige terminalen. Dette tallet ventes derimot å stige dramatisk de neste dagene.

STORE SUMMER: Både SAS, Widerøe og Norwegian har parkert milliarder av kroner på bakken. Foto: Iván Kverme

– Det står nok over 65 fly her før helgen, sier Westby.

I 2010 var det drøye 19 millioner årlige passasjerer på Gardermoen, mens antallet i fjor var steget til 28,6 millioner passasjerer. Det har satt press på de to rullebanene. Men siden det nå stort sett er et begrenset antall utenlandsfly, og et minimalt antall med flyvninger innenlands, er den østre rullebanen tatt ut av drift.

– Det gjør at vi enklere kan gjøre nødvendig vedlikehold der, som ellers måtte bli gjort på natten, sier hun.

Mange permitterte

Kollapsen i antallet reisende får konsekvenser for driften, og ikke minst behovet for folk. Avinor har ifølge Westby dialog med samarbeidspartnere over hele flyplassen.

Ettersom flyplassen naturlig nok er meget sterkt preget av coronautbruddet, gjør det at mange ansatte nå lever i det uvisse.

– Kun to av fem taxfree-butikker er åpne, og det er mange permitterte. Det samme gjelder i sikkerhetskontrollen, innsjekk og på enkelte restauranter, sier hun.

FULLE HYLLER :Antallet passasjerer i forrige uke var daglig 75 til 90 prosent lavere enn i tilsvarende uke i fjor. Foto: Iván Kverme

Avinor har ikke gått til de dramatiske tiltakene som å permittere ansatte ennå, men dette vurderes fortløpende.

– Vi har stengt store deler av terminalen, hvor vi nå får gjort vedlikehold. Så håper vi trafikken kommer tilbake så snart som mulig, sier Westby.

Normal drift på to dager

Den ferske flyplassdirektøren startet kriseforberedelser allerede den 30. januar, og tok avgjørelser om tiltak på flyplassen før myndighetene kom med pålegg. Tilstedeværelsen fra Heimevernet og helsepersonell er ifølge Westby helt nødvendig.

– Tiltakene er strenge, men nødvendige. Og samhandlingen fungerer utmerket, sier hun.

– Hvor raskt vil dere kunne gå tilbake til normal drift?

– Det tar ikke lang tid, toppen et par dager, sier hun.

ÅPNE KRANER: Selv om enkelte av restaurantene er stengt, har restaurantene fortsatt anledning til å servere alkoholholdig drikke. Foto: Iván Kverme