<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian kan følge BRA

Norwegian kan klare å holde kreditorene på en armlengdes avstand det neste året, ved å søke om konkursbeskyttelse av det svenske datterselskapet.

    Publisert 6. apr. 2020 kl. 20.22
    Oppdatert 8. apr. 2020 klokken 11.17
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 621 ord
    PARKERT: Parkerte Dreamlinere på Oslo Lufthavn under coronakrisen. Foto: Iván Kverme

    Norwegian har fremdeles ikke kommet til en avtale med sine kreditorer om betalingsutsettelse i sine fire obligasjonslån. Norwegian håper å få utsatt renter og avdrag frem til juni, som er et krav fra norske myndigheter for å utbetale transje 2 i den statlige redningspakken.

    Men etter flyselskapet BRAs mandag søker om konkursbeskyttelse, hvor det nå i første omgang får et halvt år med pusterom, kan det også være mulig for Norwegians svenske datterselskap Norwegian Air Sweden (NSE) å gjøre det samme.

    NSE hadde en markedsandel på omtrent 20 prosent av det svenske markedet i 2019, med omtrent 7 millioner passasjerer.

    Det svenske selskapet har omtrent 800 ansatte og en flåte på 52 svenskbaserte fly.

    Dersom Norwegian nå skulle søkt om konkursbeskyttelse i Sverige kan disse eiendelene holdes unna kreditorenes klamme hender.

    Særlov i Sverige

    Norwegian kjemper mot klokken for å få betalingenighet om gjelden på rundt 5,6 milliarder kroner til obligasjonseierne.

    Under oljeprisfallet i 2014, og den påfølgende restruktureringsrunden i olje- og offshoreselskapene, var det mange som påpekte at det norske lovverket ikke er like fleksibelt som det amerikanske. Der er det åpninger for å søke om Chapter 11-status. En lignende ordning finnes i Sverige:

    – Det er en særlov for alle selskaper i Sverige, og den gir disse en konkursbeskyttelse, sier partner Johan Ratvik i advokatfirmaet DLA Piper.

    KAN SØKE I SVERIGE: Partner og styrelder i DLA Piper Norway, Johan Ratvik. Foto: Advokatfirmaet DLA Piperr

    Ratviks ansvarsområdet er primært innen insolvens og restrukturering, og har vært involvert i flere internasjonale saker, hvor han også har vært offentlig bostyrer i konkurser.

    – Hvor lenge varer den svenske konkursbeskyttelsen?

    – I utgangspunktet søker man tingretten om tre måneder, men det kan også søkes om utsettelse, sier han, og fortsetter:

    – For selskaper som trenger lengre tid, kan man få opptil 12 måneder med konkursbeskyttelse.

    Populært i Sverige

    – Er det svenske lovverket bedre enn det norske for konkursbesyttelse i en restruktureringsprosess, og hvordan slår forskjellen ut?

    – I utgangspunktet er det svenske rekonstruksjonsinstituttet og den norske gjeldsforhandlingen ganske lik; begge er offentlige og igangsettes etter begjæring fra selskapet selv, sier Ratvik, men påpeker samtidig to viktige forskjeller:

    – For det første vil lønnskrav som er opparbeidet før åpningen av rekonstruksjonen, samt feriepenger og én månedslønn etter åpningen bli dekket av den svenske lønnsgarantien.

    Dette vil ifølge Ratvik kunne bety mye for likviditeten til et selskap som er i en rekonstruksjonsperiode.

    – Men en mislykket rekonstruksjon eller gjeldsforhandling vil ikke automatisk føre til en etterfølgende konkurs i Sverige, sier Ratvik.

    Han sier videre at det siste er viktig, fordi terskelen for be om rekonstruksjon da er lavere enn i Norge.

    – Det viser seg også ved antallet offentlige rekonstruksjoner som i Sverige antagelig ligger på mellom 400 til 500 pr. år, mens det i Norge bare er en håndfull, sier han.

    Katastrofale trafikktall

    Som ventet ble fasiten for Norwegians trafikktall i mars dyster lesning. Som følge av reiserestriksjoner og tilnærmet stans i all reiseaktivitet, falt kapasiteten med 53 prosent sammenlignet med mars måned i fjor. Selv om 1,15 millioner fløy med Norwegian, er det en nedgang på hele 61 prosent i antallet mot samme måned i 2019.

    Norwegians trafikktall i august

     
    Trafikktall August ’20 Endring fra august ’19
    Passasjerer 0,31 mill. -91 %
    Fyllingsgrad 62,1 % –28,8 pp.
    Yield 0,84 % 84 %
    Punktlighet 97,9 % 21,7 pp.

    – Den ekstremt raske utviklingen av covid-19-pandemien påvirket Norwegians trafikktall i betydelig grad denne måneden, uttaler konsernsjef Jacob Schram i oppdateringen fra selskapet.

    Fyllingsgraden var overraskende nok på 72 prosent, men det må tillegges at selskapet gjør ekstraflyvninger for myndighetene for å hente hjem nordmenn.

    – Som følge av globale reiserestriksjoner og et stort fall i etterspørselen måtte Norwegian løpende kansellere flygninger i mars. I samarbeid med myndighetene gjennomførte vi en rekke ekstra flygninger for å hente hjem tusenvis av skandinaviske reisende. Jeg vil rette en stor takk til alle våre dedikerte kolleger og kunder for all støtte de siste ukene, sier Schram.