– Et marked uten Norwegian vil være en kjempekatastrofe for Danmark

Anders Mark Jensen, nestleder i det danske fagforbundet Flycebranchens Personale Union (FPU), venter negative konsekvenser om Norwegian ikke overlever.

UTFORDRINGER: Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian. Foto: NTB Scanpix
Luftfart

Flyselskapet kjemper nå for å ikke gå konkurs. Norwegian blir hardt rammet av coronaviruset, og hadde før krisen allerede stor gjeld. Redningsplanen er å gjøre om obligasjonsgjeld til aksjer. Alle de største enkeltinvestorene har rømt selskapet, mens aksjekursen har stupt på Oslo Børs. 

Anders Mark Jensen, som er nestleder i fagforbundet FPU, skriver i en kommentar på Check-in.dk at han håper Norwegian kommer gjennom krisen. 

«Jeg erkjenner blankt at jeg ikke alltid har vært verdens største fan av Norwegian. Gudene må vite hvor mange ganger jeg har vært kritisk til dem, ikke minst i pressen, over deres måte å drive forretning på», skriver Mark Jensen.

Norwegian startet som et nordisk lavprisselskap, og har siden vokst ut i verden. Nå frykter Mark Jensen for den danske luftfarten om det skulle gå dårlig med Norwegian.

«Et dansk luftfartmarked uten Norwegian som stor aktør vil av flere årsaker være en kjempekatastrofe for Danmark. De har nesten 1000 fullt skattepliktige ansatte i Danmark, og samtidig hjelper de for mange arbeidsplasser i hele turistbransjen både i hovedstadsområdet og i Nordjylland», skriver Mark Jensen.

Han tror lavprisselskap som Ryanair og WizzAir vil ta over mye av Norwegians tilbud om selskapet går konkurs. Det tror Mark Jensen ikke vil sikre arbeidsplasser eller gevinst for det danske samfunnet. 

Norwegian har fridd til danske myndigheter om å få samme støtte som SAS, uten å bli hørt foreløpig. SAS har fått støtte i Sverige, Danmark og Norge. Den norske regjeringen har lagt opp til en krisepakke på 3 milliarder kroner til Norwegian, men med visse betingelser:

  • I transje 1 har Norwegian fått tilgang på 300 millioner kroner.
  • I transje 2 venter 1,2 milliarder kroner, men det avhenger av at Norwegians lånegivere utsetter forfall i flere måneder.
  • I transje 3 er det 1,5 milliarder kroner. Det forutsetter at flyselskapet har en egenkapitalgrad på åtte prosent eller mer. Ved årsskiftet var denne på 4,8 prosent. Norwegian opplyser at deres plan er en egenkapitalgrad på langt høyere enn åtte prosent.
Norwegian
breaking