Branson ber om «bailout»

Myndighetene nektet å gi kriselån på en halv milliard pund. Nå tilbyr Virgin Atlantic-gründeren sitt private skatteparadis som sikkerhet.

KREVER KRISEHJELP: Virgin Atlantic-gründeren Richard Branson. Foto: NTB Scanpix
Luftfart

«Virkeligheten i denne enestående krisen er at mange flyselskaper rundt om i verden trenger statsstøtte, og en rekke har allerede fått det,» skriver Sir Richard Branson på sin blogg.

«Vi vil gjøre alt vi kan for å holde flyselskapet gående – men vi kommer til å trenge statsstøtte for å klare dette, gitt dagens store usikkerheten rundt reising og at vi ikke vet hvor lenge flyene må stå på bakken.»

Har fått avslag

69-åringen, som angivelig har en formue på over 60 milliarder kroner, fikk på fredag avslag på en tidligere forespørsel om kriselån.

Nå forsøker han å gjøre «pakken» mer spiselig ved å tilby sin private øy i De britiske Jomfruøyene som sikkerhet. Branson kjøpte skatteparadiset for 120.000 dollar i 1979 og investerte deretter rundt ti millioner dollar for å gjøre det til et luksuriøst feriested.

Gründeren har selv bodd på Necker-øyen siden 2007. Han har flere ganger benektet at utflyttingen fra Storbritannia skyldtes skattemessige hensyn.

Mangler kontanter

Branson, som er Storbritannias syvende rikeste person, har i de seneste ukene høstet skarp kritikk for at han ikke selv spytter inn penger i Virgin Atlantic. På mandag forklarte han seg.

«Dette ville være i form av et kommersielt lån – det ville ikke være gratispenger, og flyselskapet ville betale det tilbake,» skriver han på sin blogg.

«Jeg har sett en mengde kommentarer om min formue – men den regnes ut basert på verdien av Virgins virksomheter rundt om i verden og før krisen; midlene eksisterer ikke lett tilgjengelige som kontanter på en bankkonto.»

Lover milliardbeløp

Branson har uansett lovt å skyte inn et beløp tilsvarende 2,6 milliarder kroner i Virgin-gruppen, og rundt 40 prosent av dette går trolig til flyselskapet.

For øvrig eier briten 51 prosent av Virgin Atlantic, mens amerikanske Delta Airlines sitter med resten. Sistnevnte opererte i sin årsrapport for 2019 med en verdsettelse på 375 millioner dollar, rundt 3,9 milliarder kroner, for eierskapet. Dersom Virgin-biten har tapt like mye verdi som Deltas egen aksje, er Bransons del nå verdt i underkant av 1,7 milliarder kroner.

virgin atlantic
coronaviruset
coronavirus
richard branson
krisehjelp
krisepakke