Norwegian fikk ikke krisepakker i Sverige og Danmark, svarer med å slå selskaper konkurs

Konkursene i de danske og svenske bemanningsselskapene gir Norwegian langt lavere kostnader, dersom morselskapet unngår den tunge veien til skifteretten.

TUNGE SKRITT: Styreleder Niels Smedegaard (t.h.) og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian beholder den svenske flytillatelsen og 54 fly i Sverige. Foto: Iván Kverme
Luftfart

Norwegian sendte mandag ettermiddag ut en melding om at de danske og svenske bemanningsselskapene blir slått konkurs.

«Dette er den verste krisen flybransjen noensinne har opplevd, og vi har gjort alt vi kan for å unngå dette som nå skjer med våre datterselskaper i Sverige og Danmark,» skrev konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i meldingen, og satte samtidig et punktum for 4.705 ansatte i Sverige og Danmark.

Schram påpekte i pressekonferansen senere på dagen at den svenske driftstillatelsen er upåvirket, og at de 54 flyene fremdeles skal stå parat i Sverige.

– Når det er lov til å fly igjen, er den eneste jobben å ansette folk, sier han.

Og når selskapet igjen muligens kan fly, vil det være med en langt lavere kostnadsbase enn tidligere, håper Schram.

Ubesvart fra naboene

For morselskapet Norwegian er konsekvensen av konkursene i Sverige og Danmark utelukkende positive, ettersom permitteringsreglene i nabolandene er annerledes.

– Det gir en likviditetseffekt, som med alt annet vi gjør, sier Schram.

Han berømmer norske myndigheter for å ha respondert på nødanropet om likviditet, men har fremdeles ikke hørt noe fra danske og svenske myndigheter.

– Vi sendte en forespørsel for over en måned siden, men har fremdeles ikke fått svar, sier han.

Konkurrenten SAS har fått garantier fra alle de tre landene, noe Schram reagerer på:

– Hvis myndighetene hadde kommet raskt på banen, og likebehandlet oss med SAS, hadde det kanskje ikke vært nødvendig med konkursene.

Taus om restruktureringen

Fredag gjennomførte selskapet et informasjonsmøte med obligasjonseierne, men det kom ingen konkrete tilbud til disse med konverteringskurser eller andre detaljer.

På spørsmål fra Finansavisen om det er samtaler med aksjonærer og potensielle nye aksjonærer om tilførsel av kapital, for å få fatt i transje 2 og 3 av krisepakken, svarer Schram:

– Jeg kan dessverre ikke dele noe fra denne prosessen vi har med obligasjonseiere, eierne av fly, aksjonærene og andre kreditorer.

Men selv om Schram er ordknapp på hvor selskapet er i restruktureringsprosessen, nevnte han flere ganger under pressekonferansen at Norwegian skal tilbake i luften.

PARKERT: Norwegian har kun ti fly i luften. Foto: Morten Skaar

– Når etterspørselen etter flyreiser er der, kan vi åpne ruter forsiktig og sørge for å ha så fulle fly som mulig, sier han, men la til:

– Om vi ikke gjør det på den riktige måten, vil vi gå over kanten uansett.

Elleville utslag

Norwegian-aksjen startet mandag morgen med en voldsom oppgang, og var opp over 17 prosent etter åpning. Selv om aksjekursen holdt seg over 6 kroner store deler av dagen, ble børsmeldingen klokken 13 starten på et aksjeras på nær to kroner pr. aksje.

Noen Norwegian-aksjonærene ville det imidlertid annerledes. Fra en nedtur på nær 17 prosent, endte aksjen dagen tilnærmet flatt, med en marginalt fall på 0,2 prosent.

Det ble omsatt Norwegian-aksjer for 142 millioner kroner, hvor egenkapitalen prises til 886 millioner kroner ved stengetid.

norwegian air shuttle
jacob schram
coronakrise
coronakrisen
Nyheter
Luftfart
Børs