<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS opprettholder flybestillingene

Konsernsjef Rickard Gustafson venter på 88 fly, men vil ikke kansellere SAS' store flybestillinger hos Airbus. – Etterspørselen vil komme tilbake, sier han.

    Publisert 28. apr. 2020 kl. 13.12
    Oppdatert 30. apr. 2020 klokken 13.03
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 425 ord
    IGJEN KRISE: Rickard Gustafson ble SAS-sjef i 2011 og måtte håndtere den forrige nesten-konkursen i 2012. Foto: NTB Scanpix

    SAS-aksjen har falt nær 40 prosent siden nyttår, brorparten av flyene står på bakken og rundt 90 prosent av de ansatte er permittert.

    Tirsdag morgen melder flyselskapet at det nå vinker farvel til opptil 5.000 av sine ansatte.

    Men selv om krisen nå snart er fullkommen, mens halvparten av de ansatte trolig blir ofret for å overleve, ser konsernsjefen ingen grunn til å endre flybestillingen hos Airbus.

    – Vi skal ikke kansellere noen ordre hos Airbus, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til Finansavisen.

    SAS har bestilt 80 mellomdistansefly av typen Airbus A320-neo og åtte av langdistanseflyet A350. I utgangspunktet skal 320-ene være levert innen 2024 og 350-ene i løpet av 2021.

    – Flyene skal vi ha, men det kan være at leveringen blir utsatt, sier han.

    Ser lavere etterspørsel

    For SAS-sjefen tror etterspørselen etter flyreiser vil være tilbake i 2022, og da i tilnærmet normal trafikk.

    – Både 2020 og 2021 blir svake, men etterspørselen kommer tilbake, sier Gustafson.

    – Hva tenker du om at bedrifter planlegger å reise mindre?

    – Vi står foran en lavkonjunktur, og det er en av grunnene til at vi tror etterspørselen blir dårlig de neste årene, sier han, men ser samtidig flere mørke skyer i horisonten:

    – Bedrifter vil bruke digitale møter. Og folk vil være bekymret for å fly, rett og slett av frykt for å bli smittet underveis på reise.

    Selv om flyselskapets argeste konkurrent står på kanten av stupet, ønsker han ikke å snakke om Norwegian, eller om SAS kan kapre markedsandeler med langt færre røde fly i luften. 

    – SAS skal være det beste selskapet i Skandinavia. Det skal vi også være i fremtiden, sier han.

    Trenger mer penger

    I motsetning til Norwegian har SAS fått en kredittgaranti fra svenske og danske myndigheter på 3 milliarder svenske kroner, i tillegg til 1,5 milliarder norske kroner fra norske myndigheter.

    – Enn så lenge har vi ikke fått tilgang på én eneste krone. Vi håper kapital fra danske og svenske myndigheter kommer snart, for vi kommer ikke gjennom sommeren uten mer likviditet, sier Gustafson.

    PÅ BAKKEN: SAS har mange fly parkert på Oslo Lufthavn. Foto: Iván Kverme

    – Tror du at dere må ha mer hjelp?

    – Ja, det tror jeg, sier konsernsjefen.

    – Har det vært diskutert å hente penger fra eierne gjennom en emisjon? Og å konvertere gjeld til egenkapital mot obligasjonseiere og kreditorer?

    – Jeg kan ikke utelukke noe, sier han, og kommer med en brannfakkel om strukturen på krisepakkene:

    – Men det kan ikke bare være kreditter, vi kan kan ikke bare bygge gjeld uten inntekter.