Kjos langt på vei enig i for høy risiko

Norwegians gründer Bjørn Kjos er etter alle solemerker ute av aksjonærlisten, men han hevder fortsatt å eie aksjer.

FORTSATT MR. NORWEGIAN: Men nå bare en vanlig ansatt, Bjørn Kjos. Foto: Iván Kverme
Luftfart

Norwegian-gründer og mangeårig konsernsjef, Bjørn Kjos, var også på selskapets hovedkontor mandag, da dagens ledelse avholdt sin pressekonferanse.

For Kjos har Norwegians eksistens vært bygget på vekst, og det var først i 2018 at han ville prioritere lønnsomhet.

På spørsmål om han i sin tid som sjef kjørte med for høy risiko, svarer han:

– Store deler av flygjelden er til amerikanske eksportkreditter, og ikke banker. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg vært enig.

Gigabestillingens regning

I 2011 og 2012 satt Kjos og forhandlet med både Airbus og Boeing om bestilling av fly. Norwegian overrasket da en hel luftfartsindustri med gigantbestillingen av 222 fly, hvorav 100 fly skulle leveres av Airbus og de resterende skulle leveres av Boeing. I tillegg sikret Norwegian seg en opsjon på ytterligere 150 fly.

– Hadde jeg visst den operasjonelle risikoen ved å bestille så mange fly, burde vi ikke ha bestilt noen nye fly i det hele tatt, kommenterer Kjos i dag.

– Angrer du på bestillingen?

– Nei, men det beste, når vi nå ser hvordan coronaviruset har påvirket driften, hadde vært om vi bare hadde flydd med våre gamle fly, sier han.

Fortsatt aksjonær?

Frem til påsken lempet Kjos og hans forretningspartner Bjørn Kise ut sine Norwegian-aksjer i stort monn.

Kise ble observert på hovedkontoret, som eies av duoen gjennom HBK Holding, men kom aldri ned trappene til pressen.

Kjos hevder nå å fortsatt være aksjonær, men han ønsker ikke å svare på hvor mange aksjer han eier.

– Hvor mye vi eventuelt vil gå inn med i emisjonen må jeg komme tilbake til, men det er svært sannsynlig at vi deltar, sier Kjos.

– Så du kan garantere at du vil tegne deg i emisjonen?

– Det er ikke usannsynlig. Vi er under flaggegrensen på fem prosent, og jeg slipper å svare på hva vi gjør og ikke gjør, sier Kjos, og legger til at han er lettet over at selskapet er kommet i mål med aksjonærenes aksept for restruktureringen.

– Er du med i erstatningsforhandlingene med Boeing?

– Geir Karlsen og Jacob Schram har full kontroll på dette. Jeg har ikke noe med det å gjøre, sier Kjos.

– Så hvilken rolle har du i Norwegian i dag?

– Jeg er en vanlig ansatt, sier Kjos.

Norwegian
restrukturering
bjørn kjos
boeing
airbus
bjørn kise
hbk holding
Nyheter
Luftfart
Børs