<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

885 milliarder i krisepakker til flyselskapene verden over

Verdens stater har bevilget flere hundre milliarder kroner til å redde luftfartsnæringene sine. Det er ikke alle flyselskapene like fornøyd med.

    Publisert 5. mai 2020 kl. 06.54
    Oppdatert 5. mai 2020 klokken 06.58
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 355 ord
    STOPP: Verdens flyselskaper har måttet sette store deler av sine fly på bakken. Foto: Bloomberg

    Mandag fikk Norwegian godkjent en emisjon som gir dem tilgang på 2,7 milliarder kroner i statlige kriselån. SAS har fått til sammen 4,5 milliarder kroner i lån fra de tre skandinaviske landene. Også Widerøe har fått statlig krisehjelp. Dette er toppen av isfjellet i en verden som prøver å redde passasjerluftfarten.

    80 prosent av verdens fly står på bakken. Reiserestriksjoner, virusfrykt og økonomiske nedgangstider har satt luftfarten verden over i en krisesituasjon. Sist uke ble det kunngjort over 20.000 oppsigelser fra flyselskaper i Europa. SAS skal kutte 5.000 arbeidsplasser, hvorav 1.300 i Norge.

    – Urettferdig konkurransehjelp

    Konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair har vært tvunget til å si opp 3.000 og gjennomføre lønnskutt på opptil 20 prosent. Han mener imidlertid det er statlig bistand til konkurrentene som har skylda.

    – Det er noe veldrevne selskaper som Ryanair må gjøre for å overleve og konkurrere mot selskaper som Lufthansa og Air France, som mottar flere titalls milliarder i statlig støtte, sa O'Leary i en uttalelse fredag.

    Følgelig har ikke det irske lavprisselskapet søkt om statlig hjelp. Ryanair-sjefen mener blant annet at Frankrikes krisehjelp til Air France er et brudd på EUs konkurranseregler. Mandag godkjente imidlertid EU pakken på sju milliarder euro. Det er en av mange.

    USA kan gi 375 milliarder

    Bloomberg har kartlagt en rekke av flyselskapene i Europa, Asia og Nord-Amerika som mottar statlig hjelp for å komme seg gjennom koronapandemien.

    Til sammen kan de fire store amerikanske flyselskapene, American, Delta, Southwest og United, motta mer enn 375 milliarder kroner i bistand fra staten. Lufthansa, som har varslet at de kan måtte si opp 10.000 ansatte, nærmer seg en avtale med den tyske stat verdt 10 milliarder euro.

    Noen stater har foreløpig ikke bidratt med denne typen kontantstøtte. Kina, Hongkong, Forente arabiske emirater og Australia har foreløpig ikke utstedt noen krisepakke til sine flyselskaper. Storbritannia har heller ikke hjulpet British Airways eller Virgin Atlantic, selv om sistnevnte har bedt om hjelp. Imidlertid har lavprisselskapet EasyJet fått 600 millioner pund gjennom en mer generell britisk støtteordning.

    Også flyprodusentene har problemer. Sist onsdag varslet Boeing at de må kutte staben med ti prosent, og Airbus-sjef Guillaume Faury sier krisen er den verste luftfartsindustrien noen gang har opplevd.

    (©NTB)