Forsøker seg med oppstart på Gardermoen

Widerøe legger til syv nye ruter i sitt post-coronaprogram. Også Lufthansa og SAS ser nå på nye ruter inn og ut av Norge.

TOMT: Det har vært langt mellom passasjerene på Gardermoen siden midten av mars. Nå håper flyselskapene å åpne flere ruter fremover.  Foto: Iván Kverme
Luftfart

Mens Norwegian befinner seg i knestående og hevder at det kun skal fly syv maskiner frem til og med mars neste år, selger både SAS, Widerøe og Lufthansa nå flere billetter inn og ut av landet. I en pressemelding tidligere denne uken opplyste Widerøe at de setter syv nye direkteruter mellom nord og sør i Norge.

Til tross for at trafikken på Oslo lufthavn på Gardermoen har tatt seg noe opp siden de ekstremt rolige ukene i mars og april, er det riktignok fremdeles svært få som flyr sammenlignet med i en normalsituasjon.

Ifølge ferske tall fra Avinor var det i forrige uke 90 prosent færre passasjerer enn i samme uke i fjor.

Det vil si at det er under 10.000 reisende pr. dag på Oslo lufthavn sammenlignet med normal trafikk på 100.000 passasjerer. Men den neste tiden venter Avinor at passasjerene kommer forsiktig tilbake.

– Vi forventer en moderat økning i innenlandstrafikken, og venter at denne delen av flyvningene kommer raskere tilbake enn utenlandstrafikken. Rutene til utlandet vil i all hovedsak avhenge av reiserestriksjonene fremover, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

Pr. i dag er det rundt 80 avganger fra Gardermoen på hverdagene, der en håndfull av disse går til utenlandske destinasjoner. De utenlandske rutene opereres av blant andre SAS, Lufthansa, Widerøe, KLM, Qatar Airways, EasyJet og Air Baltic, som nylig gjenopptok flyvninger fra Oslo lufthavn til Riga og Tallinn. Norwegian har kun innenlandsruter satt opp den nærmeste tiden.

Åpnet til London

I prognosene fra Transportøkonomisk institutt skulle 2020 gi 28,5 millioner passasjerer på Oslo Lufthavn. I de seneste ukene har 95 prosent av trafikkgrunnlaget vært borte.

– Det store spørsmålet er når vi kan begynne å ta opp flyvningene igjen. Vi kansellerer cirka to uker frem i tid, men så fort etterspørselen tar seg opp og vi kan fly, setter vi opp nye avganger. Dette er fremdeles usikkert på grunn av reiserestriksjoner mellom de ulike landene, sier pressekontakt John Eckhoff i SAS.

Totalt har selskapet 160 fly i flåten, og foreløpig er under 15 av dem i drift.

– For tiden flyr vi innenriks i Norge og noen få avganger i Sverige, i tillegg til at vi flyr mellom hovedstedene i Norden og har enkelte flyvninger til London og Spania. I forrige uke åpnet vi noen ruter mellom Stockholm og London. Det var en kommersiell vurdering, ettersom etterspørselen for den ruten hadde tatt seg opp, forteller han.

På SAS’ nettsider er det mulig å kjøpe billetter til de fleste destinasjoner, både innenlands og utenlands, i flere måneder fremover – selv om flyvningerne i juni er langt færre enn i månedene etter. Ifølge Eckhoff er billettene utover sommeren og høsten det normale programmet, dette fordrer dog at SAS faktisk opprettholder rutene.

– Hvorfor selger dere billetter til reiser når det uansett er restriksjoner i Norge frem til 20. august? Er det for å kunne åpne ruter raskt?

– Ja, blant annet. Det er veldig stor usikkerhet rundt hva som skjer fremover, og det som primært påvirker utviklingen er restriksjoner og reiseråd for de ulike landene og om det for eksempel settes opp såkalte korridorer mellom land med relativt lik smittespredning, sier Eckhoff.

Hvis flyvningene kanselleres er refusjon eller voucher, altså en tilgodelapp, alternativet hos SAS. Flyselskapet opplyste imidlertid til VG tirsdag at det kan ta opp mot tre måneder å få refundert pengene.

Lufthansa øker forsiktig

Samtidig som Apollo og Ving denne uken kansellerer sine reiser for sommeren, ser de utenlandske flyselskapene ut til å bygge opp sine salg rettet mot norske reisende. Lufthansa har siden 20. april hatt daglige flighter fra Oslo til Frankfurt, og ser ut til å planlegge for en suksessiv økning de neste ukene.

– Vi opprettholder det tilbudet ut mai måned, og så dobler vi i juni og setter opp to daglige avganger fra Oslo til Frankfurt. Det skyldes at vi har merket en økt etterspørsel, sier Boris Ogursky, mediatalsmann for Lufthansas europeiske virksomhet.

Ifølge Ogursky kommer etterspørselen fra ulike deler av bedriftsmarkedet:

– På grunn av karanteneordningene er det lite turisme, men vi har flere passasjerer som flyr via Frankfurt og Oslo for å komme ut på oljeplattformene. Vi flyr også til både Asia og USA, og har også noen forretningsreisende dit.

– Vi er kanskje tidligere ute enn andre, men det er ikke slik at vi vil overlesse markedet med nye flighter. Vi følger nøye med på etterspørselen, legger Ogursky til.

Lufthansas rimeligste billettene ligger på 386 kroner for en tur fra Oslo til Frankfurt, og det gjør de også uken etter at Tyskland vurderer å åpne opp igjen sine grenser 15. juni. I slutten av juni indikerer ruteprogrammet at Lufthansa skal fly fem direkteflighter mellom Oslo og Frankfurt, men Ogursky advarer imidlertid om at dette tilbudet vil bli justert:

– Vi ønsker å være så sikre som overhodet mulig, og tilbudet kan kun anses som sikkert to til tre uker frem i tid. Det tilbudet man ser i slutten av juni og juli på våre hjemmesider er det gamle rutetilbudet vårt, og det vil trolig bli endret, sier Ogursky.

Flere gamle ruteprogram

KLM har som Lufthansa flere oljeprodusenter på sin kundeliste, og flyr fortsatt daglig fra Amsterdam til Norges hovedflyplass. Også KLM selger billetter til flere daglige avganger fra begynnelsen juli, men det vil trolig justeres på samme måte som Lufthansa og SAS kontinuerlig justerer sine program.

– Vi planlegger en økning av vårt tilbud til Amsterdam, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France og KLM, men han vil ikke gå ut med noen datoer ennå.

KLMs avganger er foreløpig også med på å legge grunnlaget for Air Frances tilbud i Norge, som i mai og juni ofte innebærer mellomlanding i Amsterdam på vei til Paris. Gløersen opplyser at Air France begynner med en daglig avgang fra Oslo til Paris fra 7. juni.

British Airways setter først opp fly til London mot slutten av juni, og også her det det det gamle ruteprogrammet som tilbys i juli.

Ryanair virker å være forsiktige i sin oppstart i Norge, og det er først 15. juli at Ryanair vil ta passasjerer fra Oslo Lufthavn til London Stansted. De billigste billettene ligger ute for drøyt 460 kroner, og det er satt opp fly på tre dager i uken. I august utvides tilbudet noe, til fem ukentlige avganger til London.

gardermoen
oslo lufthavn
sas
widerøe
lufthansa