Nye storaksjonærer i Norwegian debuterte med braktap

Onsdag tok kreditorene over makten i Norwegian. Men selv om leasingselskaper og obligasjonseiere berget Norwegian, forsvant det verdier for milliarder allerede første dag som aksjonærer.

NYE EIERE: Selv om leasingselskapene har eid en stor del av Norwegians flåte, er disse nå hovedaksjonærer i selskapet etter en massiv gjeldskonvertering. Foto: Iván Kverme
Luftfart

Norwegian-ledelsens refinansiering har blant annet inneholdt konvertering av gjeld til leasingselskapene tilsvarende 9 milliarder kroner, og den kreative løsningen har reddet flyselskapet fra en sikker konkurs, for denne gang.

Totalt hadde Norwegian leasingforpliktelser på 38,8 milliarder kroner til blant andre BOC Aviation, som eies av kinesiske myndigheter, Aercap Holding og MG Aviation.

Leasingselskapene har gått med på å konvertere deler av sin gjeld til egenkapital på 4,25 kroner. Men samme dag som leasinghusene fikk sine aksjer, knakk aksjekursen og dermed også verdiene for de ferske aksjonærene.

Verdifall: Minst 805 mill.

Leasingselskapene har i lang tid vært klar over Norwegians likviditetsproblemer, som i likhet med andre flyselskap kjemper for livet som et resultat av coronakrisen.

Når disse godtok å ta styringen i Norwegian var det også med viten om den varslede aksjeemisjonen på kurs 1 krone pr. aksje. Irske Aercap er verdens største innen flyfinansiering, og konverterte onsdag leasinggjeld for nær 2,1 milliarder kroner.

Og med kurskrakket i Norwegian-aksjen onsdag ble verdiene redusert med 805 millioner kroner allerede første dag.

I tillegg kan Aercap konvertere ytterligere 930 millioner til aksjer, som nå er omgjort til en evigvarende obligasjon. Konverteringskursen er også her på 4,25 kroner, og det urealiserte tapet er derfor over 1,1 milliard kroner, dersom denne konverteres.

NY LEDERGRUPPE: Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian danner en ny ledelse på Fornebu. Foto: Iván Kverme

Aercap blir Norwegians største aksjonær, hvor eierandelen i første omgang vil være 15,9 prosent, som kan stige til 21,5 prosent om obligasjonen konverteres.Det er ikke kjent hvor mye leasinggjeld Aercap sitter igjen med etter konverteringen.

Forblir usikkert

På andreplass på aksjonærlisten med 12,67 prosent av aksjene er leasingselskapet BOC Aviation. BOC Aviaton er et datterselskap av Bank of China, og kontrolleres av kinesiske myndigheter. BOC Aviation har finansiert en rekke fly for Norwegian, og konverterte onsdag leasinggjeld for 1,65 milliarder kroner til aksjer.

BOC Aviations første dagen som Norwegian-aksjonær endte med et urealiserte tap på 642 millioner kroner.

– Månedene foran oss vil fortsatt bli utfordrende med en høy grad av usikkerhet for industrien, uttalte konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding onsdag.

Nye Norwegian-aksjonærer

Nye Norwegian-aksjonærerAntall aksjerKonvertertDagens verdiUrealisert tapEierandel
AerCap Holdings N.V.487,932073,71268,62805,0815,90%
BOC Aviation Limited389,051653,471011,54641,9312,67%
MG Aviation Limited335,931427,73873,43554,2910,94%
Avolon Holdings Limited167,78717,34438,84278,495,50%
DP Aircraft 1 Limited154,19655,3400,89254,415,02%
Totalt1535,896527,573993,332534,2350,04%

*Alle tall i millioner.
**Konverteringskurs: 4,25
***Aksjekurs 20.05: 2,60
**** Totalt antall Norwegian-aksjer: 3 069 624 807

Norwegian

Israelske MG Aviation Limited går inn som tredje største aksjonær, etter å ha konvertert over 1,4 milliarder kroner i leasingforpliktelser. MG vil sitte med en eierandel på 10,94 prosent, og måtte derfor se verdien på Norwegian-aksjene falle med over en halv milliard den første dagen.

Irske Avalon Holding fikk også merke selskapets utfordringer umiddelbart som aksjonær, etter at leasinghuset hadde gjort om 717 millioner kroner fra gjeld til egenkapital. Avalon Holding endte opp med 5,5 prosent av Norwegians aksjer. 

NØKKELBRIKKE: Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian. Foto: Iván Kverme

DP Aircraft er det siste leasingselskapet som snek seg over flaggegrensen på 5 prosent, og vil etter å ha gjort om 655 millioner kroner til aksjer sitte igjen med 5,02 prosent av flyselskapet.

Obligasjonseiere blir aksjonærer

Det er ikke bare leasingselskapene som har fylt opp VPS-kontoene sine. Långiverne i tre av Norwegians obligasjonslån fikk også utdelt rundt 815 millioner NAS-aksjer i bytte mot å stryke nærmere 3,6 milliarder av gjelden.

Konverteringskursen her er satt et stykke under 4 kroner pr. aksje, men heller ikke denne kreditorgrupperingen fikk noen grunn til å ta bølgen for det.

Etter den massive gjeldskonverteringen og den populære emisjonen på 400 millioner kroner, som faktisk kunne dratt inn 2,7 milliarder kroner, er restruktureringen kommet langt nok til at staten kommer på banen. 

DNB og GIEK vil nå overføre nærmere 3 milliarder kroner i et statlig kriselån, som igjen vil holde liv i Norwegian for en periode.

Flyselskapet har fremdeles ubetalte regninger, som ved utløpet av mars var på 1,71 milliarder kroner. I tillegg estimerer Norwegian at det vil bygge mellom 250 og 285 millioner dollar i gjeld av å kun betale for flyene det skal benytte frem til mars 2021. Denne gjelden skal i sin tur også skal konverteres til egenkapital lengre nedover rullebanen.

Norwegian
norwegian air shuttle
jacob schram
geir karlsen
Aercap
boc aviation
MG Aviation Limited
Avolon Holdings Limited
DP Aircraft 1 Limited