Max-flyene kan snart være tilbake i luften

USAs luftfartstilsyn har gitt klarsignal til å begynne med testflyvninger for Max-flyene. Det tjener ikke Norwegian på med det første.

SNART KLARSIGNAL: Hundrevis av Boeing 737 Max 8-fly har stått på bakken i godt over ett år. Nå kan de snart være å finne i luftrommet igjen.   Foto: Lindsey Wasson
Luftfart

Boeings skandaleomsuste 737 Max 8-fly har ført til hodebry for en rekke flyselskaper, deriblant Norwegian. Flytypen har siden mars 2019 blitt stående på bakken etter to skjebnesvangre ulykker. Nå ser det imidlertid ut som at Max-flyene snart kan operere i luftrommet igjen.

Federal Aviation Administration, FAA, varslet søndag kveld at de planlegger å iverksette testflyvninger allerede denne uken. Sertifiseringsflyvninger regnes for å være ett av de siste stegene før FAA gir ut et luftdyktighetspåbud, med retningslinjer for hva flyselskapene er nødt til å gjøre før Max-flyene kan implementeres i driften.

TIDKREVENDE: Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs tror det vil ta lang tid før Max-flyene innfases i Norwegians drift. Foto: Privat

– FAA gjennomfører ikke en resertifiseringstest før de er sikre på at alt fungerer. Det er derfor stor sannsynlighet for at disse testene går som de skal, hevder flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs.

Boeing har varslet at de regner med at luftdyktighetspåbudet vil komme tidsnok til at levering av Max-flyene kan begynne fra tredje kvartal i år.

Langsom innfasing

Norwegians flåte består av 18 Max-fly, noe som utgjør omtrent 13 prosent av selskapets portefølje i deres kortdistansenettverk. Max-flyene er 20 prosent mer drivstoffeffektive enn Boeing 737-800 - Norwegians mest brukte flytype på kortdistanseruter. Det er dermed i utgangspunktet gode nyheter for Norwegian at selskapet igjen kan benytte seg av Max-flyene, dersom sertifiseringsflyvningene er vellykket. Norwegian vil imidlertid ikke kunne benytte flyene med det første, ifølge Elnæs.

– Flyene må oppgraderes til det nye godkjente systemet før de kan bli operasjonelle. Pilotene vil også være nødt til å gå gjennom et kurs i simulator før de kan fly Max-flyene, uavhengig om de har flydd flytypen tidligere. Dette kommer til å ta tid da det er begrenset med simulatorer tilgjengelig, forteller Elnæs, før han legger til:

– Jeg tror ikke Norwegian kommer til å sette Max-flyene i drift før tidligst 2021, mest sannsynlig i sommerprogrammet som starter fra 1. april.

Norwegian
boeing
boeing 737 max
Nyheter
Luftfart
Børs