Pareto-forvalter: Tror ikke kompensasjon fra Boeing vil være utslagsgivende

Norwegian krever erstatning fra Boeing etter årevis med flyproblemer. Pareto-forvalter tviler på at Boeing drar frem store summer fra lommeboken.

ØNSKER KOMPENSASJON: Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian, ønsker kompensasjon fra den amerikanske flyprodusenten. I mellomtiden ønsker han å fokusere på det nordiske markedet for å sikre selskapets overlevelse. Foto: Iván Kverme
Luftfart

Sent mandag kveld informerte Norwegian at de har kansellert den gjenværende flybestillingen fra Boeing på fem Dreamliner-fly og 92 Max-fly. I tillegg varslet selskapet at de har fremmet krav om kompensasjon fra Boeing for tapene selskapet har hatt knyttet til problemene med Max-flyene og motorproblemene med Dreamlineren.

Kompensasjonskravet rettet mot den amerikanske flyprodusenten kommer i kjølvannet av en lang periode med forhandlinger med Boeing, ifølge Geir Karlsen, finansdirektør i Norwegian.

– Det har kommet mange forslag fra begge sider, men vi har dessverre ikke kommet frem til en løsning som vi i Norwegian finner akseptabel, uttalte Karlsen, og fortsatte:

– Vi håper fortsatt å løse uenighetene med Boeing, men vi har nå gjort det klart hva som kommer til å skje dersom vi ikke kommer til enighet, fortalte Karlsen under Norwegians generalforsamling på tirsdag.

Tviler på store utbetalinger

Karlsen hevder at selskapet har tilstrekkelig likviditet ut 2020, men at det må gjøres ytterligere grep for å sikre selskapet inn mot vinteren og frem mot sommeren 2020. Kompensasjon fra Boeing kan dermed være et godt tilskudd i krigskassen til Norwegian.

Tore Været, forvalter i Pareto Asset Management, understreker at enhver kompensasjon fra Boeing for tapene Norwegian er blitt påført frem til nå vil være positivt for Norwegian.

Fond forvaltet av Været var i mange år trofaste Norwegian-supportere, men som andre norske fondsforvaltere er han ikke lenger å se på Norwegians aksjonærliste.

Nå har han ikke troen på at en eventuell kompensasjon vil være utslagsgivende.

– INGEN STORE UTBETALINGER: Tore Været i Pareto Asset Management tror ikke Boeing er villige til å gi ut store kontantutbetalinger i nær fremtid. Foto: Pareto Asset Management

– Som regel kompenserer Boeing og Airbus flyselskapene med redusert pris på fremtidig løpende vedlikehold. Jeg ser ikke for meg at Boeing kommer med noen store kontantutbetalinger med det første, sier Været, før han legger til:

– Det er den finansielle situasjonen som har vært hovedutfordringen til Norwegian de seneste årene. Ved å kansellere den gjenværende flybestillingen tar Norwegian ned balanserisikoen betydelig. Dette kommer riktignok på bekostning av sterkt reduserte vekstutsikter.

Den amerikanske flyprodusenten har tidligere gitt Turkish Airlines 225 millioner dollar i erstatning for deres problemer med selskapets Max-flåte, hvorav 150 millioner dollar var i kontanter. Kompensasjonsutbetalingen til det tyrkiske flyselskapet kom imidlertid i god tid før coronapandemien rammet luftfartsindustrien. 

Boeing-aksjen falt over 7 prosent ved børsåpning i USA etter kompensasjonskravet fra Norwegian. Aksjefallet kommer riktignok etter at Boeing-aksjen steg over 13 prosent på mandag, da det ble kjent at FAA har påbegynt testflyvninger for å resertifisere Max-flyene.

737 Max-fly vært i luften igjen

Vender snuten hjemover

Norwegian har i mange år gått offensivt til verks for å kapre markedsandeler i nye segmenter. I 2018 satte den røde snuten kursen mot Sør-Amerika i et forsøk på å erobre innenriksmarkedet i Argentina, samt enkelte internasjonale langdistanseruter fra Buenos Aires.

Reisen ble imidlertid i det korteste laget etter at selskapet besluttet å selge det argentinske datterselskapet i slutten av 2019.

Under generalforsamlingen erkjente konsernsjef Jacob Schram på nytt at selskapet trolig har vokst for fort.

– Vi har nok vokst for fort innenfor langdistanse. Vi ønsker nå å skalere tilbake, og konsentrere oss om ruter som har vist seg suksessfulle.

Schram trekker frem det nordiske markedet, og primært selskapets kortdistansenettverk, som Norwegians største prioritering i tiden fremover.

– Kjernen i strategien er at vi skal befeste Norden, dette er vårt hjemmemarked. Vi har en god posisjon i dette markedet og vi ønsker å styrke denne posisjonen ytterligere.

jacob schram
geir karlsen
Norwegian
tore været
Nyheter
Luftfart