Kinesisk utklassing blant flyselskapene

Ni av ti beste flyaksjer seneste tre måneder er kinesiske. I Europa er det stadig blodrødt.

Publisert 9. sep. 2020 kl. 10.12
Oppdatert 9. sep. 2020 klokken 10.14
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
KINA-DOMINANS: Her Spring Airlines- og Cathay Pacific-fly på Pudong International Airport i Shanghai. Foto: Bloomberg

Ni av de ti flyselskapene som har gjort det best på børs de seneste tre månedene, er kinesiske.

En sammenstilling utført av Bloomberg, viser at Spring Airlines har gjort det best med en kursoppgang på 24 prosent.

Det vises til at landets luftfartsbransje har vært hjulpet av et stort innenlandsk marked og lettelser i reiserestriksjonene ettersom man har fått kontroll på coronaviruset.

Sammenstillingen viser videre at ni av de ti beste endatil har hatt tosifret prosentoppgang, med Air China som eneste med ensifret.

Indisk innslag

Eneste ikke-kinesiske aktør i topplisten er indiske InterGlobe Aviation, selskapet som drifter IndiGo, Indias største flyselskap.

InterGlobe har gjort det sjette best blant topp ti med en kursutvikling på pluss 14 prosent.

Ifølge Bloomberg har kursoppgangen blant de ti beste særlig tiltatt denne måneden, hjulpet av en sterkere kinesisk valuta. Det gir lavere gjeldskostnader og lavere drivstoffutgifter. Lavere oljepriser spiller også inn, da kinesiske flyselskaper ikke driver med oljeprissikring.

Blodrødt i Europa

Til sammenligning har Norwegian-aksjen   falt mer enn 75 prosent de seneste tre månedene. SAS-aksjen SAS NOK er ned rundt 35 prosent.

Air France-KLM er ned nesten 40 prosent, Lufthansa er ned nesten 30 prosent, mens Finnair har falt mer enn 45 prosent de seneste tre månedene.

Ryanairs fall er på drøyt 10 prosent, mens British Airways-eier IAG er ned 40 prosent.