<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oljefondet har Wizz Air-aksjer for halv milliard

Mens Erna Solberg boikotter Ryanair og Wizz Air, sitter Oljefondet med aksjer for 510 millioner i det ungarske flyselskapet.

Publisert 15. okt. 2020
Oppdatert 17. okt. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 347 ord
UTE OG FLYR: Statsminister Erna Solberg (H). Foto: NTB Scanpix

I Stortingets spørretime onsdag måtte statsminister Erna Solberg svare på hva hun mener om flyselskap som nekter sine ansatte å organisere seg.

Hun var da klar på at hun privat ikke flyr med Ryanair, og at hun ikke har planer om å benytte Wizz Air, som nå vil satse i Norge.

Nå kommer hun i en herlig, delikat tvist: For mens Statens Pensjonsfond utland har solgt seg kraftig ned i Ryanair, har Oljefondets investering i Wizz Air steget heftig siden utgangen av 2015. 

Da var nemlig eierposten i Wizz Air kun verdt drøye 50 millioner kroner.

Men ved nyttår utgjorde Oljefondets post 1,36 prosent av aksjene i Wizz Air. Posten var verdt drøyt 631 millioner kroner.

Falt noe

Som så mange andre børsnoterte flyselskaper har også Wizz Air-aksjen falt i 2020, men langt ifra like mye som hjemlige Norwegian og SAS. Wizz Air-aksjen har kun falt 19 prosent, hvilket gjør at Oljefondets aksjepost fra nyttår fortsatt ville være verdt 510 millioner kroner.

NBIMs stemmeandel i Wizz Air indikerer at Oljefondet sitter enda bedre i det, da den har 1,91 prosent av stemmene.

Og enkelte kilder tyder på at Oljefondet gjennom 2020 har kjøpt seg ytterligere opp i Wizz Air, og er nå Wizz Airs tiende største eier med en eierandel på 1,63 prosent.

Ved vårens generalforsamling ga ikke representantene for Statens Pensjonsfond utland uttrykk for noen misnøye, og stemte for alle styrets forslag.

Finansavisen har foreløpig ikke fått svar på sin henvendelse til Statsministerens kontor.

Og i NBIM vil de ikke svare på politikeres synspunkter i porteføljeselskapene – ei heller statsministerens.

Exit i Ryanair

Det ungarske flyselskapet er notert på London Stock Exchange, og ikke på sin hjemlige ungarske børs. Posten i Wizz Air kunne påvirket Oljefondets porteføljefordeling, da fondet følge NBIMs oversikt eier aksjer i Ungarn for 786 millioner fordelt på åtte selskap.

Wizz Air er følgelig den eneste store investeringen Oljefondet har i Ungarn.

I det irske lavprisselskapet Ryanair, eide Oljefondet kun en marginal post ved nyttår, som da var verdt 33 millioner kroner. Det står i stor kontrast til Ryanair-posten fra utgangen av 2015, da den var på drøyt 2,1 milliarder kroner.