Organisasjonens sentralstyre vedtok onsdag at de vil boikotte Wizz Air, én dag etter at hovedstyret i YS fattet samme avgjørelse.
Industri Energi og Nito har fra før varslet at de vil nekte sine ansatte å bruke selskapet til jobbreiser.
– Om det blir en realitet at Wizz Air skal operere på innenlandsmarkedet, anser vi det som en selvfølge at de ansatte skal kunne ha tariffavtaler, sier forbundsleder Audun Ingvartsen i Lederne i en pressemelding.
Bransjeorganisasjonen representerer ledere på tvers av sektorer i Norge. I likhet med YS reagerer de på at konserndirektør József Váradi i Wizz Air på en pressekonferanse 6. oktober sa at det ungarske lavprisselskapet ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger.
– Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi, ifølge E24.
Uttalelsen ble møtt av omfattende kritikk, og selskapet har siden understreket at de forholder seg til lovverket.
– Wizz Air følger gjeldende lover og reguleringer i alle land vi opererer i. Det er avgjørende og uunnværlig for vår virksomhet. Vi respekterer den norske arbeidslivsmodellen fullt ut og vil selvsagt overholde det norske regelverket, sa personaldirektør Johan Eidhagen i en pressemelding sendt 15. oktober.
Men forbundsleder Audun Ingvartsen i Lederne er ikke enig i uttalelsen.
– Wizz Airs inntog i Norge og deres uttalte holdning til vår etablerte samarbeidsmodell i arbeidslivet truer den norske samfunnsstrukturen, sier han.
(©NTB)