Braktap for Kjos etter Norwegian-kollapsen

Norwegian-gründer Bjørn Kjos og familien har sammen med makker Bjørn Kise dumpet samtlige aksjer i Norwegian parallelt med kurshavariet. På to år har 773,4 millioner kroner flydd ut av vinduet.

I VINDEN: Bjørn Kjos dukket opp på Norwegian pressekonferanse i mai, da selskapet annonserte redningspakken som reddet flyselskapet fra å gå konkurs. Foto: Iván Kverme
Luftfart

– Dette året har selvsagt ikke vært vårt beste, men HBK har en betydelig positiv likviditetsbeholdning, solid egenkapital og en normal lånegrad i forhold til verdiene i selskapet, skriver Bjørn Kise i en e-post til Finansavisen.

I 2018 kunne Kjos og Kise realisert 3 milliarder kroner på Norwegian-aksjene, dersom IAGs bud på flyselskapet hadde blitt en realitet.

Men slik gikk det ikke. I stedet for å bli solgt har Norwegian jobbet en intens kamp for å øke lønnsomheten og senke veksten. Men det kom for sent. For etter flere runder med emisjoner og restruktureringer var det til slutt over og ut for duoen, som i løpet av 2019 og i år har solgt seg helt ut.

Aksjeposten i Norwegian som ved årsskiftet var verdsatt til 967 millioner kroner ble solgt i 2020, med et tap på 587,7 millioner kroner.

GAME OVER: Bjørn Kise takket av som styreleder i Norwegian i 2019. Foto: Iván Kverme


Legger man til tapet som ble realisert året før har radarparet svidd av 773,4 millioner kroner i Norwegian på to år.

Trolig reddet av hovedkontoret

Problemene for Kjos og Kise startet allerede før coronakrisen smalt i mars. At duoen fikk solgt ut det meste av aksjene i forkant av coronakollapsen var flaks, men samtidig som duoen lempet ut Norwegian-aksjer i februar inngikk det parallelt en trs-avtale på hele fem millioner aksjer.

Dette har trolig påført et tap på ytterligere 150 til 180 millioner kroner.

HBK Holding AS

Mill. kr20192018
Driftsinntekter2,5-
Driftsresultat−3,2−2,9
Resultat før skatt2−3,9
Årsresultat2−3,9
Egenkapital661,6559,6
Gjeld892,7708,9

Det som trolig har presset holdingsselskapet er gjelden mot kredittinstitusjoner, som steg fra 688 til 884 millioner kroner i 2019. Gjelden var nemlig pantsatt med Norwegian-aksjer, og det er derfor sannsynlig at bankene har vært pådrivere av aksjesalgene.

I følge Bjørn Kise skal det nå være fred og fordragelighet i selskapet:

– Vi er godt kapitalisert og rustet for fremtidige investeringer om det skulle være ønskelig, fortsetter Kise, som svarer på vegne av holdingselskapet.

Det som etter alle solemerker holder liv i HBK Holding er eierskapet i Norwegians hovedkontor på Fornebu, som leverte et overskudd på 10,2 millioner kroner. 

I regnskapet for 2019 er den bokførte egenkapital i eiendomsselskapet, som eies 100 prosent av HBK, på 106 millioner. Den reelle verdien er langt høyere.

Norwegian
norwegian air shuttle
bjørn kjos
bjørn kise
hbk holding
Nyheter
Luftfart
Børs