– Dette året har selvsagt ikke vært vårt beste, men HBK har en betydelig positiv likviditetsbeholdning, solid egenkapital og en normal lånegrad i forhold til verdiene i selskapet, skriver Bjørn Kise i en e-post til Finansavisen.
I 2018 kunne Kjos og Kise realisert 3 milliarder kroner på Norwegian-aksjene, dersom IAGs bud på flyselskapet hadde blitt en realitet.
Men slik gikk det ikke. I stedet for å bli solgt har Norwegian jobbet en intens kamp for å øke lønnsomheten og senke veksten. Men det kom for sent. For etter flere runder med emisjoner og restruktureringer var det til slutt over og ut for duoen, som i løpet av 2019 og i år har solgt seg helt ut.
Aksjeposten i Norwegian som ved årsskiftet var verdsatt til 967 millioner kroner ble solgt i 2020, med et tap på 587,7 millioner kroner.
Legger man til tapet som ble realisert året før har radarparet svidd av 773,4 millioner kroner i Norwegian på to år.
Trolig reddet av hovedkontoret
Problemene for Kjos og Kise startet allerede før coronakrisen smalt i mars. At duoen fikk solgt ut det meste av aksjene i forkant av coronakollapsen var flaks, men samtidig som duoen lempet ut Norwegian-aksjer i februar inngikk det parallelt en trs-avtale på hele fem millioner aksjer.
Dette har trolig påført et tap på ytterligere 150 til 180 millioner kroner.
HBK Holding AS
Mill. kr | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 2,5 | - |
Driftsresultat | −3,2 | −2,9 |
Resultat før skatt | 2 | −3,9 |
Årsresultat | 2 | −3,9 |
Egenkapital | 661,6 | 559,6 |
Gjeld | 892,7 | 708,9 |
Det som trolig har presset holdingsselskapet er gjelden mot kredittinstitusjoner, som steg fra 688 til 884 millioner kroner i 2019. Gjelden var nemlig pantsatt med Norwegian-aksjer, og det er derfor sannsynlig at bankene har vært pådrivere av aksjesalgene.
I følge Bjørn Kise skal det nå være fred og fordragelighet i selskapet:
– Vi er godt kapitalisert og rustet for fremtidige investeringer om det skulle være ønskelig, fortsetter Kise, som svarer på vegne av holdingselskapet.
Det som etter alle solemerker holder liv i HBK Holding er eierskapet i Norwegians hovedkontor på Fornebu, som leverte et overskudd på 10,2 millioner kroner.
I regnskapet for 2019 er den bokførte egenkapital i eiendomsselskapet, som eies 100 prosent av HBK, på 106 millioner. Den reelle verdien er langt høyere.