Gullkort gir massivt rush til SAS-aksjen
Nordiske investorer kaster seg inn i SAS-aksjen. Én av grunnene er selskapets tilbud om fete bonuskort av valørene gull- og diamant.

For konsernsjef Rickard Gustafson i SAS går uke 46 inn i historiebøkene som en av de viktigste ukene i selskapets historie. Tidlig mandag morgen fikk SAS` argeste konkurrent Norwegian tommel ned fra norske myndigheter om mer penger, og flyr inn i uvissheten.
I tillegg har Pfizers mulige coronavaksine satt fyr på fly- og cruiseaksjer, vel og merke de som har finansieringen i orden. SAS har nettopp gjennomført en stor rekapitalisering, og sitter på 12 milliarder svenske kroner på bok.
Og ikke nok med det; nå melder flere meglerhus om en ellevill interesse for aksjen. For i tillegg til det fundamentale er SAS` tilbud om kort i eksklusive valører med på å sette fyr på aksjen.

– Vi har de siste dager hatt en økning i antall handler på SAS, og senest torsdag var SAS én av våre mest handlede aksjer, sier aksjesjef Thomas Breivik i DNB Markets til Finansavisen.
Småsparerne hamstrer
– Tanken er først og fremst å gjøre aksjonærprogrammet mer attraktivt for aksjonærene, ikke å få flere eller nye aksjonærer, sier pressesjef John Eckhoff i SAS Norge til Finansavisen.

Flyselskapet har nemlig aldri tilbudt eksklusive medlemskap i Eurobonus i aksjeeierprogrammet, selv om planen opprinnelig var å tilby dette allerede for et år siden. Corona satte imidlertid kjepper i hjulene.
Men nå kan SAS prise seg lykkelige over at de hadde en joker i kortstokken.
– Interessen har vært ekstrem, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til Finansavisen.
For å få gullkort må man eie mellom 100.000 og 1 million SAS-aksjer. Skal man bli oppgradert til Diamant-medlem må det stå mer enn 1 million SAS-aksjer på VPS-kontoen før 30. november.
Krav for gull-og diamantkort
Medlemsskap | Antall aksjer | Beløp |
Gull | 100.000* | 124.000 |
Diamant | 1.000.000** | 1.240.000 |
*/**Minimum
Nordnets småsparere har denne uken hamstret SAS-aksjer på alle markedsplasser, siden SAS er notert både i Norge, Sverige og Danmark.
– Bare denne uken har våre kunder i Norden nettokjøpt SAS-aksjen for 95,1 millioner kroner, sier han.
Rekordomsetning
Siden 1. mars er SAS omsatt for drøye 8 milliarder svenske kroner på Stockholm-børsen, mens SAS-aksjen er snurret for 538 millioner kroner i samme periode. Men denne uken tok det fyr.
På fire handelsdager er aksjen omsatt for 1,5 milliarder svenske kroner i Stockholm og 215 millioner norske kroner i Oslo.

– På vår plattform har det blitt omsatt SAS-aksjer for 983,6 millioner i Norden, sier Johannesen.
Det igjen betyr at den gjennomsnittlige daglige omsetningen har eksplodert. I Stockholm var den frem til fredag i forrige uke på 46 millioner svenske kroner, mens det har økt til spinnville 373 millioner denne uken.
Og reisesyke nordmenn med et savn av lounger og champagne har også gjort sitt for å pynte på statistikken. Mens SAS-aksjen på Oslo børs har blitt omsatt for skarve 3,1 millioner pr. dag er det samme tallet for denne uken på voldsomme 54 millioner kroner.
I tillegg er tre av de fire siste dagene på topp 6-listen over daglig omsetning noensinne.
Høyest omsetning i SAS-aksjen pr. dag
19.06.2007 | 917,4 |
27.06.2018 | 728,0 |
12.11.2020 | 574,3 |
13.10.2016 | 479,0 |
10.11.2020 | 393,1 |
09.11.2020 | 365,8 |
Tall i SEK for SAS-aksjen på Stockholm-børsen.
12.11.2020 | 96,1 |
21.02.2006 | 64,7 |
10.11.2020 | 50,8 |
09.11.2020 | 46,0 |
17.11.2005 | 44,3 |
11.01.2008 | 35,0 |
Tall i NOK for SAS-aksjen på Oslo børs.
SAS drar i fra
Norwegian og SAS har i flere år hatt en relativt lik flyflåte og har i tillegg knivet om å ha den høyeste markedsverdien på børsen. Men nå flyr SAS til himmels parallelt med at Norwegian parkerer flyene.
– Nå har vi totalt rundt 50 fly i drift, sier pressesjefen i SAS.
Norwegian på sin side har kun seks fly i luften.

– Vi har kapasitet til å øke relativt raskt dersom etterspørselen skulle endre seg, og vi har på samme bakgrunn åpenbart mulighet til å parkere fly, sier Eckhoff.
Begge flyselskapene har gjennomført restruktureringer som innebærer ny egenkapital, reduksjon i gjeld og fersk likviditet. Norwegian har barbert gjelden med 18 milliarder mens SAS har styrket egenkapital med 14,3 milliarder svenske kroner.
SAS
Hva: | SAS | Norwegian |
Fly i luften | 50 | 6 |
Rekapitalisering | 14,25 mrd. SEK | 18 mrd. NOK |
Markedsverdi* | 9 mrd. SEK | 1,9 mrd. NOK |
Kursutvikling denne uken* | 54 % | −20 % |
Omsetning pr. dag i uke 46* | 427,4 mill. | 72,4 mill. |
Men utviklingen denne uken har ikke korrelert for konkurrentene. For SAS-aksjen har steget hele 54 prosent mens Norwegian-aksjen har kollapset, og er ned nye 20 prosent.