Welcome to Ireland

Det ventes nå at den irske domstolen er i gang med «Case Norwegian» før 7. desember.

I ANDRES HENDER: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Foto: NTB
Luftfart

På pressekonferansen onsdag kveld uttalte Jacob Schram:

– Vi søker konkursbeskyttelse i Irland for å redusere gjeld, tilpasse flåten og få inn ny kapital. Det vil gjøre selskapet til et finansielt sterkt selskap og mer robust selskap.

Og deretter:

– Vi tror denne prosessen vil ta fem måneder.

Det betyr at den målsetningen ledelsen kom med i august ryker. Da ønsket de å få plass en refinansiering før jul.

Mesteparten av gjelden som er organisert under Arctic Aviation Assets (AAA) i Irland er gjeld som igjen er garantert for av morselskapet, børsnoterte Norwegian Air Shuttle. Dersom morselskapet skal kunne redusere garantiomfanget, må det skje i Irland.

Starter innen 7. desember

Norwegians kreditorer vil derfor om kort tid få et brev fra den irske bostyreren, der kreditorene gjøres oppmerksom på en rekke detaljer om prosessen som venter. I punkt I heter det (se eksempel på et slikt brev på engelsk i faktaboksen):

Eksempel på bostyrers brev

I Norwegians tilfelle vil nå en irsk bostyrer sende ut et brev til alle relevante kreditorer. Det kan ha følgende ordlyd:

While the Company is under the protection of the High Court:

(i) No attachment, sequestration, distress or execution shall be put into force against the property or effects of the Company;

(ii) Where any claim against the Company is secured by a mortgage, charge, lien or other encumbrance or pledge on or effecting the whole or any part of the property, effects or income of the Company no action may be taken to realise the whole or any part of that security;

(iii) No steps may be taken to repossess goods in the Company’s possession;

(iv) The Company is prohibited from paying liabilities due to any creditor at the date the Court granted the company protection.

Please note that for the duration of the protection period the Company will continue to conduct its business in the normal way and I would hope that you will be as supportive of our efforts to keep the business trading as you have been in the past.

– Intet feste, tilleggskrav, begjæring om mislighold eller innkreving kan iverksettes mot selskapets eiendeler eller virksomhet.

Dette betyr i praksis at kreditorene ikke lenger har mulighet til å kreve betalt, ta pant eller noe annet mot Norwegians eiendeler når de irske myndighetene har godkjent søknaden, som ventes innen 7. desember.

Norwegian får fra den datoen heller ikke lov til å prioritere noen kreditorer eller betjene annen gjeld.

Og hva kan kreditorene på sin side gjøre? Jo, de må vente til det foreligger en beslutning fra domstolen om hvordan gjelden skal gjøres opp. I mellomtiden kan selskapet drive som vanlig, forutsatt at løpende kreditorer, som leverer varer og tjenester til selskapet i denne prosessen, blir betalt.

Skulle noen av dets kreditorer bryte dette pålegget vil de kunne bli dømt for forakt for retten i Irland. Det er da beslutningstagere og de som samarbeider som kan bli dømt for dette.

Irsk hjelp på banen

Den irske prosessen Examinership er ganske lik den amerikanske versjonen Chapter 11. Her hjemme har Norwegian støttet seg på advokatfirmaet BAHR gjennom det som definitivt har vært selskapets mest dramatiske år, etter at BAHR overtok som Norwegians husadvokat etter Simonsen Vogt Wiig.

I tillegg får nå Norwegian hjelp av det irske advokatfirmaet Matheson i de irske rettsprosessene. 

Norwegian har ikke besvart Finansavisens henvendelser da denne artikkelen ble sendt til trykkeriet. Det gjorde heller ikke partner i advokatfirmaet BAHR, Richard Sjøqvist.

Nyheter
Luftfart
Børs