PE-fond kan være NAS-kjøpere

Det ryktes at PE-aktører hamster obligasjoner i Norwegian for å kunne bli ny hovedeier i Nye Norwegian. 

NOEN KJØPER GJELD: Norwegian har tre utestående obligasjoner, og en av de med pant i Gatwick-slotter stiger nå i verdi. Her fra et Norwegian fly i høst.   Foto: Iván Kverme
Luftfart

I starten av forrige uke ble det omsatt gjeld så lavt som 14 prosent av pålydende, på relativt lavt volum, men på en snau uke har interessen for obligasjonslånene i Norwegian  gått i været – sammen med kursene.

Etter Norwegians søknad om konkursbeskyttelse i Irland forrige onsdag har én eller flere aktører kjøpt over halvparten av gjelden i ett av obligasjonslånene på 482 millioner svenske kroner, NAS08. Overfor Finansavisen har det fra sentralt hold vært indikert at det er én aktør som kjøper gjelden, men hvem er det?

«Hvem kjøper all gjelden? Og hva er poenget?», sier en obligasjonsforvalter til Finansavisen.

Distressed tenning

Finansavisen har før, gjennom og etter helgen vært i kontakt med en serie kilder i ulike finansielle næringer og miljøer. Flere av disse mener at sporene indikerer at det er en finansiell aktør, og at denne befinner seg i PE-landskapet.

Den første kandidaten som trekkes frem er oppkjøpsfondet Triton Partners. Fondet ble startet i Sverige i 1997, men har siden ekspandert kraftig. Med over 100.000 ansatte i sine 45 porteføljeselskaper, som samlet omsetter for over 194 milliarder kroner, er fondet å regne som en stor aktør.

Forvaltningskapitalen er på omtrent 150 milliarder kroner, og en gjeldspost tilsvarende 250 millioner svenske kroner i Norwegians obligasjonslån er derfor mulig å svelge for giganten.

– Vårt svar er som alltid at vi ikke kommenterer på spekulasjoner om potensielle eller mulige oppkjøp, skriver kommunikasjonssjef Fredrik Hazén i Triton til Finansavisen.

Flere aktører hevder imidlertid at Triton er en av få i Private Equity-aktører som gjør transaksjoner i selskaper som er distressed i Nord-Europa, noe Hazén heller ikke ønsker å kommentere.

Fakta er imidlertid at Triton for et drøyt år siden ble snytt for Ving av Petter Stordalen og hans partnere i oppkjøpsfondene Altor og TDR Capital.

Triton har fremdeles en stor eksponering innen reiseliv, etter at det kjøpte den nederlandske reiselivsaktøren Sunweb Group i 2018.

SAS-veteran Roald & Co.

Gjennom kjøpet av Ving gjør det svenske PE-fondet Altor seg aktuell i Norwegian-sammenheng. For et av selskapene Altor og Stordalen fikk med i Ving-dealen var det skandinaviske flyselskapet Sunclass Airlines. Fondet skriver selv på sine hjemmesider at det mener det nordiske reiselivsmarkedet er lønnsomt, og at det var grunnen til at Altor var villig til å bli lokket med av Stordalen.

Dessuten har Altor en ringrev fra luftfarten, nemlig den tidligere SAS-toppen Eivind Roald som rådgiver.

Roald sluttet som salgs- og markedsdirektør i SAS i 2017, og ble etter hvert såkalt industriell rådgiver for Altor. På CV-en kan Roald plotte inn at han deltok i redningsaksjonen som reddet SAS fra konkurs i 2012. Og som en kuriositet; Roald sitter som styremedlem i treningskjeden Sats, der Altor har massive eierinteresser. Daglig leder i Sats er ingen ringere enn Sondre Gravir, som på sin side frekventerer Fornebu for å sitte i styrerommet hos Norwegian.

Roald avviser å kommentere noe på vegne av Altor, og henviser til PE-forvalterens ledelse. Der lyktes ikke Finansavisen tirsdag å komme i kontakt med rette vedkommende.

EKS-SAS: Eivind Roald er rådgiver for Altor. Foto: Iván Kverme

Om det er et finansielt veddemål, en lyttepost eller starten på en posisjonering før restruktureringen i Norwegian; Altor styrer en portefølje med verdier for snaut 90 milliarder kroner og kan derfor lett ha kjøpt seg inn i en gjeldspost til 250 millioner svenske kroner.

I tillegg til Altor, er den norske PE-forvalteren FSN Capital blitt nevnt av mange de seneste dagene, og det til tross for at FSN ikke har noen direkte eksponering mot luftfart eller reiseliv i dag.

Men FSN gjør vanligvis investeringer i sektorer der det kan være potensiale for å treffe flest mulig forbrukere. Toppsjef Frode Strand-Nielsen var ikke særlig snakkesalig, da Finansavisen kom i kontakt med ham:

– Vi kan dessverre ikke kommenterer på spekulasjoner om hva vi ser på eller ikke ser på.

«INGEN KOMMENTAR»: Frode Strand-Nielsen i FSN Capital. Foto: Eivind Yggeseth

Kjenner leasinghusene

For ordinære PE-fond er det noe uvanlig å jobbe med misligholdt gjeld for å komme seg inn på eiersiden i selskapene gjennom en refinansiering, spesielt når det er stor konkursfare. Kildene Finansavisen har vært i kontakt med de seneste ukene peker likevel på de lokale PE-kjempene, selv om det skulle bety at de i tilfellet Norwegian må inn i distressed debt. I tilfellet Norwegian vil det bli et vepsebol, men man kan bli belønnet med en eierandel i Nye Norwegian.

Det svenske oppkjøpsfondet EQT er en av verdens største aktører, med en kommitert forvaltningskapital på 800 milliarder kroner. Fondet er heller ikke ukjent med fly, og vet trolig hvilken oppgave Norwegian har med å enes med sine leasingsselskaper.

For EQT eier selv verdens største regionale leasingselskap, Nordic Aviation Capital, med hovedsete i Danmark. Med nesten 500 fly i egen hangar vet derfor EQT hvordan det er i luftfarten. EQTs sjef i Norge, Magnus Tornling, ønsket ikke å gi noen kommentarer til Finansavisen, ei heller på spørsmål om EQT går inn i selskaper ved bruk av gjeldsinstrumenter når selskapet er distressed.

En ekspert på mislighold

Ser man på PE-aktørene utenfor Norden, åpner det opp for en rekke aktuelle kandidater. Flere forvaltere har det som sitt spesiale å investere i misligholdt gjeld. Bare spør ledelsen i gamle Norske Skog.

En av markedsaktørene Finansavisen har vært i kontakt med sier:

– Den aktøren innen PE som jeg vet gjør slike risikable veddemål i gjeld, er Apollo.

Forvaltningsselskapet Apollo er ikke noen hvem som helst. Med over 433 milliarder dollar under forvaltning, nær 3.900 milliarder norske kroner, er Apollo en gigant.

Innen Apollos Private Equity-del er det nær 700 milliarder kroner under forvaltning, og kanskje mest interessant: Fondet har egne avdelinger for både «Distressed Investments» og «Opportunistic Buyouts and Build-ups».

«Vi søker kompleksitet, det er vår største differensiator,» sier Co-President Scott Kleinman på Apollos hjemmeside.

Flere nordiske aktører peker også mot den amerikanske giganten, som er aksjonær i selskaper som Norwegian Cruise Line, Prestige Cruise Holding og Diamond Resorts innen reiseliv fra tidligere. Apollo besvarte ikke Finansavisens henvendelse tirsdag.

Mulige beilere

NavnInvesteringsområde

Forvaltningskapital

TritonNord-Europa150 milliarder
AltorNord-Europa88,5 milliarder
ApolloVerden3.897 milliarder
EQTVerden800 milliarder
FSNNord-Europa20 milliarder
Norwegian
nas
fsn capital
altor
eqt
triton
Nyheter
Luftfart
Børs