Rennes ned av leasingselskaper

Et nytt, gjeldfritt norsk flyselskap blir lagt merke til av leasingselskaper verden rundt. Erik G. Braathen sier han har mottatt utallige henvendelser.

POPULÆR: Erik G. Braathen nøyer seg trolig ikke bare med å rappe folk fra konkurrentene, men også fly. Foto: NTB
Luftfart

– Det er ikke mangel på interesse fra leasingselskaper, for å si det sånn, sier Erik G. Braathen, og legger til:

– Den innboksen er ganske full.

Leasingselskapene har siden mars hatt store problemer med å få inn betalinger fra en haug med flyselskaper, med Norwegian som et godt eksempel. Norwegian har søkt konkursbeskyttelse i Irland, og sliter voldsomt med sine høye leasingforpliktelser.

– Vil det være aktuelt å plukke fly fra Norwegian?

– Det er masse tilgjengelig kapasitet over hele verden. Vi skal plukke fly med noenlunde lik spesifikasjon, så vi må vente å se hva vi ender opp med.

Flyr-fly klart i 2021

Både SAS og Norwegian hadde omtrent 150 fly hver seg før pandemien parkerte brorparten av disse. Mens Norwegian hadde bestilt haugevis med Boeing-maskiner har SAS vært trofaste mot Airbus. I dag har Norwegian kun seks fly i luften mot SAS`50 flymaskiner.

MÅ VELGE: Mellom Airbus A320-modeller, som SAS benytter seg av. Foto: NTB Scanpix

Norwegians arbeidshester har i hovedsak vært 737-800-modeller mens SAS har kusket rundt i Airbus A319 og A320-fly. Norwegian hadde 18 Max-fly da flyforbudet kom på modellen i 2019, med over 80 nye i bestilling. SAS på sin side faser ut A320 til fordel for den nyere neo-modellen.

Etter planen vil Flyr starte med en flåte av fem fly, enten 737-maskiner eller A320`er. Går alt som planlagt skal flåten vokse til 29 fly.

– Hvorfor ikke de nyeste modellene som MAX og A320neo?

MÅ VELGE: Eller Boeings 737-modell, som Norwegian har benyttet flittig. Foto: Bloomberg

– Vi ønsker ikke den risikoen. Maxene står fremdeles på bakken, husk det.

– Og hvorfor akkurat 29 fly?

– Etter våre beregninger er dét riktig flåte når covid forsvinner, sier Braathen, og legger til:

– Men det kan naturligvis endre seg.

– Hvordan vil Flyr-flyet se ut?

– Vi har konsentrert oss om at det visuelle uttrykket skal se bra ut på digitale flater. Navnet og hvordan det blir seende ut på et fly er en øvelse i seg selv, og vi må vente til 2021 før vi kan vise frem et fly i våre farger.

Vært der hele tiden

På spørsmål om hva Braathen tar med seg av erfaring fra Braathens SAFE og Norwegian kommer svaret fort:

– Jeg har ikke vært ute av flybransjen siden da, jeg har hatt en fot i miljøet hele tiden.

– Siden 2007 har jeg vært i styret i Fly Leasing, sier Braathen.

Fly Leasing er børsnotert i New York under leasinggiganten BBAM, som opererer en flåte på over 500 fly, hvorav Fly Leasing eier omtrent 80 fly.

Flyene er primært kortdistansefly av typen som Flyr selv etterspør, men det sitter også med Boeings lengre varianter av typen 777 og 787, som er bedre kjent som Dreamliner.

– Men du spurte om hva jeg tar med meg, og det er en generell kunnskap om luftfart. Et flyselskap er unikt med en kompleks organisasjon. Vi må sørge for at alt fungerer 365 dager i året med en høy operasjonell presisjon. Og det er det unike med det, naturligvis i tillegg til andre fasetter.

– Det som alltid har vært morsomst har vært å jobbe med mange flinke og kompetente mennesker.

Nyheter
Luftfart
Børs