«Nye Norwegian» på vingene i april

Kalenderen er full av milepæler for Norwegians de neste drøye to månedene.

LETTER I APRIL: Nye Norwegian går i april på vingene som et nytt selskap.  Foto: NTB Scanpix
Luftfart

At Norwegian  legger bort sitt store underskuddsproblem – langdistanse – var trolig ikke én dag for tidlig for de investorene som har sagt ja til å stille med kapital i refinansieringen.

Forretnings- og refinansieringsplanen legges i neste uke frem for dommeren i Dublin, der selskapets første konkursbeskyttelse ble gitt. Dersom dommeren gir en tommel opp til «Nye Norwegian», vil de neste punktene på programmet se slik ut:

  • Uken etter aksepten i Dublin vil planen legges frem for Oslo byfogdembete. I de samme ukene skal forhandlingene med banker, leasinghus og obligasjonseiere sluttføres, og det ventes at staten vil gi sitt svar i februar.
  • Med et ja fra kreditorene vil selskapet i siste halvdel av februar åpne opp for en offentlig aksjeemisjon på 400 millioner kroner. Denne vil gjøres på samme måte som i mai gjennom en fortrinnsrettet emisjon mot dagens aksjonærer.
  • I februar rettes også en emisjon mot profesjonelle investorer, og denne stenger i mars. Det er her selskapet allerede har vært ute og loddet stemningen blant potensielle, norske investorer. Så skal det utstedes en hybridobligasjon på inntil 2,5 milliarder kroner.
  • Samlet skal 400 millioner kroner fra dagens aksjonærer, inntil 2,5 milliarder kroner i hybridkapital og den rettede emisjonen være på 4–5 milliarder kroner. Dette er oppjustert fra 4 milliarder kroner, som ble meldt i desember.
  • Om alt går som det skal, vil innbetaling fra emisjonene komme en gang i mars. I april vil dermed et refinansiert Norwegian være på vingene.
Norwegian
norwegian air shuttle
nas
jacob schram
geir karlsen
Nyheter
Luftfart
Børs