Norwegian og SAS får konkurranse av Flyr og WizzAir: Analytiker sier «This is madness»

Konkurransen i norsk luftfart vil gi et blodbad etter corona, og analytiker Andrew Lobbenberg i HSBC kaller det galskap. – Spennende, sier Jacob Schram.

HARD FIGHT: Den dagen etterspørselen etter flyreiser kommer tilbake vil det bli hard konkurranse om det norske markedet. Foto: Stian Lysberg Solum
Luftfart

Som analytikere flest – og briter i særdeleshet – takker analytiker Andrew Lobbenberg for ordet i det han skal stille sitt spørsmål til SAS-ledelsen etter fremleggelsen av kvartalsrapporten torsdag.

Men der stopper høfligheten i det den anerkjente analytikeren skal til å spørre om hva pokker det er som foregår i det norske markedet:

– Sett herfra, fra litt avstand, det som nå er i ferd med å utspille seg i Norge, det ser surrealistisk ut for å være ærlig. Fakta er at markedet før pandemien ble betjent av to flyselskap, pluss Widerøe, og når vi nå ser på det skal det etter pandemien være fire selskap der (i tillegg til Widerøe, red. anm.).

DER SKAPET STÅR: Analytiker i HSBC, Andrew Lobbenberg, takker for at han får komme til ordet i SAS' telefonkonferanse, og advarer om at han vil spørre «litt mer rett ut» om konkurransen i Norge. Foto: Linkedin

– Det er galskap. Det er galskap.

– Dette nivået på konkurransen ser helt klart ikke bærekraftig ut. Her kommer statlige penger og investorenes penger til å gå tapt, varsler Lobbenberg, før han utbasunerer:

– Vi setter pris på at vi har et liberalt marked, og vi applauderer konkurranse, men dette ser latterlig ut.  

Sender fly opp i luften

Lobbenberg er klar på at konkurransen i Norge ikke lenger er rasjonell. Før coronakrisen opererte Norwegian og SAS store deler av norsk innenrikstrafikk sammen med Widerøe, og Norwegian og SAS fløy også de aller største passasjerstrømmene med nordmenn ut av landet. 

Den dagen reiserestriksjonene oppheves vil konkurransebildet være helt annerledes:

  • Flyr planlegger for en flåte på 29 fly – alt basert i Norge.
  • Wizz Air har som mål å ha rundt 10 fly i det norske markedet.
  • SAS skal fortsatt rette store deler av flåten på 153 fly mot nordmenn.
  • Widerøe har sitt regionale norske nettverk med 45 fly.
  • Norwegian kommer med anslagsvis 50 fly, og skal nå satse på nordmenn.

SAS-sjef Gustafson uttrykte overfor Finansavisen torsdag en viss bekymring:

«Vi kommer til å få en veldig tøff konkurranse.»

Når blant annet Lobbenberg nå roper at keiseren går uten klær, sier konsernsjef  Jacob Schram i Norwegian fra sitt ståsted:

– Spennende. Det er alltid spennende med konkurranse.

– Hva tenker dere om at fem flyselskap skal konkurrere om de samme kundene?

– Det kommer an på hvor vi får konkurranse. Vi er godt etablert og har bygget et nettverk over 20 år, sier Schram, vel vitende om at han kun fløy 15 av 131 fly i fjerde kvartal.

20 MRD. I GJELD: Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian skal få selskapets gjeld ned i 20 milliarder kroner. Foto: Eivind Yggeseth

Norwegians nettverk ligger nede mens Norwegian er i pågående juridiske prosesser. For å komme ut av disse må kreditorene tilgi selskapet tap av 95 prosent av deres fordringer. Schram mener likevel at Norwegian står rustet til å møte konkurransen:

– De som velger å komme inn i det norske markedet kommer ikke inn med samme kraft som oss. Vi kommer ikke til å gi noe ved dørene og er mer kampklare enn noen gang, sier Schram.

Viser til «cash burn»

SAS avholder tradisjonelt en telefonkonferanse for alle internasjonale analytikere på ettermiddagene når selskapet legger frem kvartalstall. Telefonkonferansen blir som regel tatt opp, og kan avspilles på SAS’ investorsider (spørsmålsrunden begynner etter 38 minutter og Lobbenberg kommer inn på 54 minutter).

Der kan man også høre hvordan SAS-sjef Rickard Gustafson nærmest blir målløs etter at Lobbenberg har fortalt ham hvordan tingene ser ut fra litt distanse.

– SAS-sjef Gustafson ble grillet av analytikerne, som mente det norske markedet er helt surrealistisk. Nå får vi fire flyselskaper som skal fly innenlands. Hvor langt vil dere gå i en konkurranse på pris?

– Vi har et bra utgangspunkt som et lavkostselskap. Og vi ønsker å gi billige billetter til folk flest, sier Schram, og legger til at «noen alltid vil løpe etter den billigste prisen».

– Jeg tror ikke forskjellene mellom konkurrentene vil være stor. I tillegg tror jeg at folk vil betale for kvalitet, så lenge de ikke betaler alt for dyrt, sier Schram.

Dette svaret ønsker finansdirektør Geir Karlsen å utdype:

– Vi har en del målsettinger, hvor det første naturligvis er å overleve, men også å få en lavest mulig «cash burn», sier han, og fortsetter:

– Vi har brukt tiden godt til å få kostnadene ned på kapitalstrukturen, og vi er mye mer konkurransedyktig nå enn før covid. Om vi hadde et konkurransefortrinn mot SAS fra før, er det nok mye sterkere nå.

Må konkurrere på børs også

I regnskapene som ble lagt frem torsdag hadde SAS hadde en negativ kontantstrøm på omtrent 700 millioner kroner pr. måned fra november til januar, sammenlignet med Norwegian som «kun» svei av i underkant av 240 millioner kroner i måneden i fjerde kvartal. 

– Og de kostnadene vi nå har fjernet er ikke en engangseffekt, de er varige. Vi endrer alle prosesser og drar ned kompleksiteten, flyr kun kortdistanse og trekker ned flåten fra 150 til 50 fly, sier Karlsen.

Men Norwegian skal ikke bare konkurrere i luften, allerede på mandag blir Flyr notert på Euronext Growth. Erik G. Braathens flysatsing hentet uten problemer 600 millioner kroner fra blant andre Øystein Stray Spetalen og flere aksjefond.

– Hvordan er dialogen med investorene?

– For å få en exit i både den irske og norske prosessen må vi gi instansene en komfort på at vi klarer å reise kapitalen. Pr. i dag er vi komfortable på at vi kan reise det vi trenger, 4 til 5 milliarder kroner, sier Geir Karlsen.

26.02.2021