Norwegian-trøbbel gir Flyr oppdrift

Mens Norwegian kjemper for å overleve i irske og norske rettssaler, har fondsforvaltere og privatinvestorer kastet seg over Flyr-emisjonen. Og Flyr fløy første dag på børs.

GUTTA KRUTT: Øystein Stray Spetalen (f.h.) og Arne Fredly var cornestone-investorer i Flyr. Nå viser også Jan Haudemann-Andersen seg på aksjonærlisten. Foto: Finansavisen
Luftfart

Knappe tre måneder etter at investor Erik G. Braathen annonserte at hans selskap tok navnet Flyr, har hans startkapital på 50 millioner kroner blitt til 650 millioner etter emisjonen i februar. 

Og mandag steg markedsverdien til nær 1 milliard kroner på det meste.

– Hvis man noen gang skulle starte et nytt flyselskap så var dette riktig timing, sier forvalter Martin Mølsæter til Finansavisen.

First-forvalteren var i flere år storaksjonær i Norwegian, men kastet NAS-aksjene før det store kursfallet i fjor, som de fleste profesjonelle investorene gjorde.

To First-fond gikk inn i Flyr-emisjonen på 5 kroner, som priset selskapet til 750 millioner kroner, og First-fondene fikk aksjer for knappe 13 millioner kroner.

Men at konkurrentene i luftfarten sliter hardt for øyeblikket drar han frem som Flyrs fordel, som igjen kan gi Norwegian enda større problemer med å ta tilbake herredømme i norsk luftfart.

DUMPET NAS, LIKER FLYR: Forvalter i First Fondene, Martin Mølsæter. Foto: Eivind Yggeseth

Analytiker Andrew Lobbenberg, som leder HSBCs analyseteam innen transport og luftfart, uttalte for få dager siden at luftfartskonkurransen i Norge ikke er rasjonell – rene galskapen. Mølsæter tror Lobbenberg er inne på noe:

– Det blir tøffere for Norwegian å reise seg etter Flyrs etablering, sier han.

Får billige fly

Flere skarpe forvaltere tegnet seg i Flyr-emisjonen, deriblant forvalter Espen Furnes i Delphi Norge. Fondet tok 10 millioner kroner av Delphi-fondenes tildelte 35 millioner kroner. Furnes kaller Flyr-initiativet «meget spennende», og har som Mølsæter brukt Norwegians problemer som argument for å kjøpe aksjer i konkurrenten.

– Norwegian står en hårsbredd fra døden. Flyselskapet har vært tvunget til å nedskalere egen produksjon kraftig, sier Furnes.

LIKER FLYRS TIMING: Forvalter Espen Furnes i Delphi. Foto: Eivind Yggeseth

– Men først og fremst er Flyrs timing meget god, konstaterer han.

I tillegg til at Norwegian står på randen av konkurs er leasingmarked for fly i total ubalanse, med en angivelig tilgang på gode fly med rabatter på mellom 30 til 50 prosent av konkurrentenes priser.

Både Mølsæter og Furnes ser på gunstige leasingavtaler på fly som viktig for Flyrs del. Men for Mølsæter er det flere grunner til at han går inn i flyaksjer igjen:

– Flyr får tilgang til relativt bra slots på flyplassene og en mer effektiv bruk av flybesetningene i tillegg til siste nytt innen teknologi på bookingssystemer, sier han.

Vektlegger Braathens erfaring

I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.
Robert Næss, Nordea

Nordea-forvalter Robert Næss var en av cornerstone-investorene, og er for øyeblikket nest største aksjonær med 8 prosent av aksjene. Som sine forvalterkolleger er også Norwegians problemer en medvirkende årsak til at fondet tegnet seg for 60 millioner kroner, det samme er gunstige leasingavtaler på fly, ifølge Næss. 

At luftfartsveteranen Erik G. Braathen har fått med seg erfarne mennesker har vært svært viktig for de tre forvalterne, men for Næss var det avgjørende.

– Det er for så vidt lett å lage fine plansjer, men Erik G. Braathen var adm. direktør i Braathens i et tiår fra 1989, og var med som styreleder i Norwegian fra 2005 til 2009, sier Næss.

Braathen var i tillegg en kort periode nestleder i Norwegian-styret, fra mai 2009 til november 2009. Frem til finanskrisen gikk Norwegian-kursen kraftig.

– Ser vi på aksjekursen i Norwegian fra mai 2005 gikk den veldig bra i perioder, sier Næss, før han fortsetter:

– Det trenger absolutt ikke å være Braathens ære, men det er tross alt bedre med god track-record enn ingen – eller en dårlig track-record.

Næss har vært en av de mest klare stemmene om feilprisingen av Norwegian på Oslo Børs, men samtidig holdt en deltagelse i Norwegians kommende rettede emisjon åpen.

FLYR OG NAS: Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea. Foto: Iván Kverme

Liker Flyrs åpningsplaner

Braathen gikk i begynnelsen av desember ut i Finansavisen med Flyrs navn og første planer. Da kommenterte han også at det meste av ledelsen er hentet fra Norwegian:

«Vi har respekt for konkurrentene, og vi får plukke litt histen og pisten.»

Han uttalte videre at Flyrs ambisjon «er å ta en del av hele kaken».

Furnes har studert Flyrs planer for igangsetting og oppskalering, og han oppsummere de som «ambisiøse, men ikke urealistiske».

– Flyr-ledelsen har allerede fra starten konsentrert seg om effektivitet, standardisering og aktiv inntektsstyring, og bør kunne konkurrere godt med tradisjonelle lavprisaktører, sier han.

For Næss, som var den mest offensive i fondsforvalteren i Flyr-emisjonen, var det viktig at Flyr skal inn i det han omtaler som den lønnsomme delen av flymarkedet, som vil si Norwegians «melkeruter».

– Norwegian har opp igjennom årene hatt god lønnsomhet innen Norge, samt med flyvninger til populære feriedestinasjoner. Det er her Flyr satser.

Næss legger til:

– I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.