Fredly:– Har både kjøpt og solgt etter noteringen

Med en voldsom interesse for Flyr-aksjen på børsen bekrefter investor Arne Fredly at han nå trader litt i aksjen. Og at han også har tatt litt gevinst.

TRADER: Investor Arne Fredly. Foto: Iván Kverme
Luftfart

– Noen ganger låner jeg ut aksjer hvis renten er god, starter Fredly.

– Andre ganger, hvis det er voldsom interesse, som i Flyrs tilfelle, da selger man litt i «uptick» og kjøper tilbake dersom aksjen faller litt tilbake, sier han, og fortsetter:

– Det virker som dere er lite interessert når institusjoner går ut og inn på aksjonærlistene, og det er litt merkelig.

Siden børsdebuten på mandag, har over 81 millioner Flyr-aksjer byttet hender frem til lunsjtider torsdag, tilsvarende 54 prosent av samtlige aksjer. Det igjen har resultert i at aksjen på det meste har steget 50 prosent fra noteringskursen på 5 kroner, til 7,50. Med et så stort volum og en kraftig kursoppgang har Fredly brukt kjøpspresset i aksjen til å selge unna noen aksjer.

– Når aksjen er opp nesten 50 prosent må det være lov å ta litt gevinst og ikke legge press på aksjen, sier han.

Torsdag faller aksjekursen litt tilbake, og handles rundt lunsjtider rett over 6,80.

Ellevilt volum gir tradingmuligheter

Initativtager og største aksjonær Erik G. Braathen etablerte Flyr rett etter coronautbruddet, i mars 2020. Toppledelsen er stort sett håndplukket fra et Norwegian i krise, hvor Braathen i tillegg har fått med seg teknisk ekspertise, for å lage en egen IT-plattform, som ifølge Flyr og andre storaksjonærer, vil være et stort konkurransefortrinn.

Fredly likte planene, og ble derfor en av hjørnesteinsinvestorene i Flyr før emisjonen på 600 millioner kroner, hvor han garanterte for 25 millioner kroner i bytte mot en eierandel på 4 prosent.

Selv om eierandelen nå er redusert til snaue 3 prosent utelukker han ikke at det blir mer trading i Flyr-aksjen.

– Jeg har både kjøpt og solgt i Flyr etter noteringen, sier den Monaco-bosatte investoren, og fortsetter:

– Når det er et så stort volum, og interessen er så stor, da er det enkelt å trade i aksjen.

Han legger til:

– Men husk at det ikke alltid er salg når det forsvinner aksjer.

Flyr er for øyeblikket gjeldfrie, i sterk kontrast til Norwegian og SAS. Norwegian ønsker å sitte igjen med 20 milliarder i gjeld, dersom det kommer igjennom rettsprosessene i konkursbeskyttelsen, mens SAS i sin balanse har bokført 29,7 milliarder svenske kroner i rentebærende gjeld.