Kun dager før Norwegian får klarsignal fra rettssalen i Dublin og Oslo Byfogdembete til å gå videre – og kun et par uker etter at Flyr gikk på børs – lanseres det nå enda en aktør innen norsk luftfart.
Fra sitt hovedkontor i Arendal hopper nå Bjørn Tore Larsen for alvor inn i luftfarten med Bjørn Kise og Bjørn Kjos. Sammen skal de etablere et lavprisselskap som skal konsentrere seg om langdistanse.
Selskapet skal hete Norse Atlantic Airways (NAA), og skal tilby ruter «som har vist seg å være både populære og lønnsomme», skriver selskapet i en fersk pressemelding. Kjos og Kise ser dermed ut til å ta med seg suksessoppskriften fra Norwegian – i det Norwegian har lagt ned sin langdistansesatsning.
NAA vil i første omgang fly mellom USA og Europa med destinasjoner som New York, Los
Angeles, Miami, London, Paris og Oslo, opplyses videre.
Kise og Kjos skal henholdsvis eie 15 og 12 prosent av det nye selskapet.
Kjos sier til Finansavisen at han mener NAA kan bli en ypperlig partner for Norwegian.
Crew og Dreamlinere
Larsen, som har bygget opp en enorm virksomhet innen bemanning av skip, vil nå bygge videre på sitt selskap OSM Aviation innen luftfarten. OSM Aviation ble etablert sammen med Espen Høiby, og har i tillegg til kabinpersonell også en pilotskole. OSM sto lenge for store andeler av Norwegians kabinpersonell, og etter det finansielle oppgjøre i mai endte OSM opp med nær 5 prosent av aksjene i Norwegian.
Larsen skal etter planen være sjef i NAA.
Selskapet har allerede skaffet 24 millioner dollar i finansiering, og har som plan å notere aksjene på Euronext Growth.
– Den internasjonale turistnæringen er kraftig rammet av pandemien, og markedet for interkontinentale flygninger er for tiden nærmest utradert, sier Larsen i pressemeldingen, og fortsetter:
– Men det kommer en ny tid, ikke minst når det globale vaksineprogrammet er gjennomført. Da vil folk igjen reise på ferie, besøke familie og venner – og dra på forretningsreiser. Da skal Norse Atlantic Airways være der med et attraktivt tilbud rettet mot ferie- og fritidsmarkedet og de kostnadsbevisste som skal på forretningsreiser.