<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Irsk domstol godkjenner Norwegians redningsplan

Irske High Court godtar planen for å redde Norwegian fra konkurs og sender prosessen videre til en norsk domstol for videre godkjenning der.

    Publisert 26. mars 2021 kl. 17.43
    Oppdatert 26. mars 2021 klokken 17.58
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 312 ord
    GODKJENT: Norwegians redningsplan er godkjent i irsk domstol. Avbildet: Konsernsjef Jacob Schram.  Foto: Iván Kverme

    Det er ventet at planen også vil bli godkjent hos byfogden i Oslo.

    Møtet i den irske domstolen pågikk atskillig lenger enn først antatt og ble avsluttet først sent fredag ettermiddag.

    Den irske dommeren Michael Quinn avgjorde at det norske flyselskapet kan gå videre mot rekonstruksjon i Norge.

    – Vi er virkelig glade for at den irske retten har godkjent Norwegians rekonstruksjon i Irland. Nå har vi den billetten vi trenger for å kunne gå videre med rekonstruksjonen her i Norge og innhente frisk egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian. 

    Her kan du lese hva Norwegian har uttalt om saken tidligere.

    1.600 kreditorer

    Ingen kreditorer motsatte seg forslagene som ble presentert torsdag og fredag. Nå må flyselskapet hente inn minst 4,5 milliarder kroner i frisk kapital.

    Til tross for at finansieringen ennå ikke er på plass, har dommeren tiltro til at den vil komme på plass slik det er lagt fram i retten.

    Bak redningsplanen som den irske rekonstruktøren Kieran Wallace fra revisorfirmaet KPMG la fram for retten, ligger det mange ukers intens jobbing for å få et flertall av Norwegians rundt 1.600 kreditorer med på å akseptere en redningsaksjon for flyselskapet.

    – Dette er en krevende prosess som ikke er over ennå, men dagens rettsavgjørelse gir oss styrket tro på et positivt utfall. Vi forbereder oss på å være der for kundene våre når virkningene av pandemien avtar, reiserestriksjoner reduseres og verden åpnes opp igjen, sier Schram. 

    Færre fly

    Norwegian har vært gjennom en hestekur av de sjeldne de siste månedene i kampen for unngå konkurs. Fra å være et stort selskap med rundt 150 fly og omfattende langdistansenett, så vel som ruter i Europa og Sør-Amerika, skal selskapet tilbake til å hovedsakelig satse på kortdistanse i Norge og noe i Europa.

    Flyparken skal ned til 50 fly, og alle langdistanseruter skal vekk. Gjelden i flyselskapet skal reduseres til om lag 20 milliarder, ned fra nesten 70 milliarder i november i fjor.