Jubelbrøl på børsen over «ja» i Dublin

Norwegian-aksjonærene kastet seg igjen over gullkalven, og sendte NAS-kursen opp over 13 prosent i åpningshandelen mandag. Volumet var også tilbake.

FÅ FLY I LUFTEN: Aksjonærene sender NAS-kursen opp igjen. Foto: BLOOMBERG
Luftfart

Norwegian-ledelsen mente i januar at aksjonærenes bidrag inn i refinansieringen er på 284,6 millioner kroner. Selv mener aksjonærene at Norwegians pulveriserte egenkapital skal prises nær ti ganger så høyt.

Mandag ble aksjen på det meste omsatt for 61 kroner, som priser egenkapitalen til 2,46 milliarder kroner på Oslo Børs.

I januar var ledelsens forslag at dagens aksjonærene skal ende opp med 5,0 prosent av eierskapet etter refinansieringen, men dette er senere blitt nedjustert til 4,6 prosent.

Det betyr at aksjonærenes bidrag har fått en enda lavere verdi i ledelsens diskusjoner med kreditorene, og dagens egenkapital har nå en teoretisk verdi på 261,8 millioner kroner i forhandlingene.

Det gir likevel aksjonærene totalt blanke i, og mandag var nok en jubeldag for tradere og gamblere på Oslo Børs, som sendte NAS-aksjen opp 14,1 prosent i åpningshandelen. Det tilsvarte en verdiøkning på selskapet på 320 millioner kroner fra fredagens sluttkurs.

Kursreaksjonen kommer som en følge av at dommer Michael Quinn i Dublin High Court fredag kveld ga sitt ja til bostyrers plan for restruktureringen av Norwegian.

Høyt volum

Kursoppgangen mandag holdt seg lenge, men ble mer edruelig mot slutten av dagen. Totalt endte NAS-ferden denne gang med en opptur på 2 prosent.

Verdt å merke seg er at det ikke er en enslig svane som løfter aksjekursen, handelsvolumet tar seg opp igjen.

De syv seneste ukene har det daglige omsetningsvolumet i NAS-aksjen vært under 374.000 aksjer pr. dag. De to seneste ukene har det bare vært på drøyt 272.000 aksjer som daglig har byttet hender.

Denne støtten vi opplever i aksjen, vil også gagne våre kreditorer som blir konvertert.
Geir Karlsen, Norwegian

Da det kokte i desember endte dagsrekorden på over 17,8 millioner aksjer, og ingen dag i julemåneden hadde daglig handelsvolum på under to millioner aksjer.

Mandag ble det omsatt nær 1,1 millioner aksjer i Norwegian gjennom godt over 5.000 handler, som også er betydelig over det daglige snittet de foregående ukene.

Finansdirektør Geir Karlsen har da også hintet om at børsgalskapen har en verdi for kreditorene som nå tar enorme tap og får gjeld konvertert i aksjer. I Oslo Byfogdembete svarte han på kritiske spørsmål fra leasinghuset SMBC Aviation Capital, som lurte på hvorfor dagens aksjonærer i det hele tatt skal gis noe som helst av «Nye Norwegian».

OPPGANG PÅ BØRSEN: Finansdirektør Geir Karlsen. Foto: NTB

«Det er viktig å påpeke at våre aksjonærer gir oss massiv støtte, og at de er en del av vår fremtid da flere av dem også er lojale kunder. Derfor er det riktig å gi dem noe verdi i dette løpet», uttalte Karlsen.

Så la han til:

«Denne støtten vi opplever i aksjen, vil også gagne våre kreditorer som blir konvertert. Det at vi får med oss våre aksjonærer vil representere en potensiell oppside for aksjekursen, noe som er viktig for konverterte kreditorer».

Dyr inngangsbillett

Om dagens prising av Norwegian skulle være rett, skal en eierandel på 4,6 prosent til 2,2 milliarder kroner tilsi at 100 prosent av et friskmeldt Norwegian skal være verdt 48,5 milliarder kroner. Det rimer ikke.

Dagens aksjonærer får en billett inn i refinansieringen av Norwegian, og vil i tillegg til en eierandel på 4,6 prosent, få mulighet til å skaffe seg andeler gjennom sin deltagelse i den fortrinnsrettede emisjon på 400 millioner kroner.

Med et «ja» fra dommer Quinn i Dublin er Oslo Byfogdembete neste stopp for Norwegian. Deretter legges det opp til kapitainnhentinger i ulike faser i april og mai, dersom alt går etter planen.