Tidenes første Flyr-analyse

En drøy måned etter børsnoteringen av Flyr kommer historiens første analyse på selskapet, skrevet av Carnegie. 

NYE KLÆR: Flyrs første fly av typen Boeing 737, «LN-FGA», ankommer Oslo lufthavn i begynnelsen av mai. Foto: Illustrasjon Unfold
Luftfart

 

«Som en oppstart er åpenbart den kortsiktige verdsettelsen ikke tiltalende», står det i analysen, som er kvittert ut av analytiker Eirik Rafdal.

Flyr ble notert på Euronext Growth den 1. mars 2021, etter å ha hentet 600 millioner kroner fra blant andre Øystein Stray Spetalen, Arne Fredly, Nordea Norge Verdi-fondet og Sissener Canopus.

Med en prising på 750 millioner kroner etter penger har flere vært undrende til hvordan tallene vil se ut når flyene kommer seg i luften. Og ikke minst, vil det bli lønnsomt?

Dersom Rafdal i Carnegie treffer med sin spådom er det ikke i Flyr man dobler pengene sine, men det skal likevel være en solid oppside i aksjen. 

Nøkkeltall Flyr-estimater

Nøkkeltall20202021e2022e2023e
Omsetning*04953,2525,634
EBITDA*0−57262600
EBIT*0−187−58191
EPS0−2,93−0,920,46
P/E (justert)0NegativtNegativt12,5
ROE (justert)Ikke måltIkke målt-44,1 %24,9 %
Netto rentebærende gjeld/EBITDA0−17116

*Tall i millioner kroner

Carnegie

«Ser vi mot estimatene i 2024 ser vi en P/E på 2,2x, som er gunstig med tanke på risk/reward», skriver han, og setter kursmålet på 7,60 kroner, basert på en miks av EV/EBITDAR og PE-multipler for 2023 og 2024.

Rafdal har ikke besvart Finansavisens henvendelse.

Tror det snur i 2022

Carnegie spår at Flyr vil omsette for snaue 500 millioner i 2021 med et driftsresultat før av-og nedskrivninger (EBITDA) på -57 millioner kroner. 

Dette gir en inntjening pr. aksje på -2,93 kroner, og følgelig også en negativ P/E-multippel.

Men allerede i 2022 kan det snu. 

KJØP: Ifølge analytiker Erik Rafdal i Carnegie. Foto: Iván Kverme

For her tror Carnegie at Flyr omsetter for 3,25 milliarder kroner med en EBITDA på 262 millioner kroner. Året etter kan omsetningen stige til 5,6 milliarder, hvor EBITDA anslås til 600 millioner kroner.

I 2025 skal Flyr ha faset inn alle sine 28 fly i flåten, som ifølge Carnegie da kan omsette for drøye 7 milliarder kroner. Driftsresultatet før av-og nedskrivninger, og før leasingkostnader, EBITDAR, vil da kunne ende på 1,34 milliarder kroner.

«Vi forventer at selskapet får en vekst i inntjening pr. aksje (EPS) fra 2,3 kroner i 2023 til 3,80 kroner i 2025», skriver han.

Utfallsrom fra 4,10-22,70 kroner

Initiativtager Erik G. Braathen, som selv har investert mer enn 50 millioner kroner i Flyr, har poengtert at coronakrisen har resultert i en kollaps i leasingmarkedet, som selskapet vil utnytte. 

Flyr skal benytte modellen Boeing 737-800, forgjengeren til ulykkesflyet MAX, som ifølge analytikeren skal ha kostet omtrent 400.000 dollar pr. måned i leasingkostnad før pandemien. 

Selskapet har ikke sagt noe om hva det må betale i leasingforpliktelser, annet enn at det er omtrent halvparten av prisen før coronakrisen.

Selv om Rafdal ender med et kursmål på 7,60 har han også skissert alternative kursmål som spenner seg fra 4,10 til hele 22,70 kroner pr. aksje.

Konklusjonen i Flyr-caset fra Carnegie er likevel:

« Når veksten lander vil inntjeningen fly».