Dette flyet er dobbelt så raskt som tradisjonelle fly

Det amerikanske flyselskapet United Airlines har gått til innkjøp av 15 supersoniske jetfly.

AVTALE: United Airlines kjøper 15 supersoniske jetfly fra Boom Supersonic. Foto: United Airlines
Luftfart

United Airlines satser på superrask transport av flypassasjer, og har signert en kjøpsavtale for 15 supersoniske jetfly fra det Denver-baserte oppstartselskapet Boom Supersonic. Planen er å frakte passasjerer innen 2029, ifølge en melding fra selskapet

Hvis United Airlines følger planen vil det bli de første kommersielle supersoniske flyvningene siden Concorde-flyene ble satt på bakken i 2003. 

Flytypen til Boom Supersonic har fått navnet «Overture» og skal stå ferdig innen 2025. Testflyvninger skal begynne året etter og planen er å frakte passasjerer før 2030. I tillegg til ordren på 15 fly har United Airlines en opsjon på ytterligere 35 fly. 

Flyet er planlagt å fly på Mach 1.7, eller omtrent dobbelt så raskt som dagens kommersielle jetfly. Den vil dermed kunne fly fra United Airlines base i Newark, New Jersey, til London på bare tre og en halv time. Det kan også gjøre turen til Newark til Frankfurt på fire timer, og San Francisco til Tokyo på kun seks timer. 

Flyet skal også kunne frakte 65 til 88 passasjerer. 

Grønt drivstoff og skeptiske eksperter

I tillegg til den luftige målsettingen om farten på flyene planlegger Boom også å fly på 100 prosent bærekraftig flydrivstoff (SAF). 

«Dagens fremskritt innen teknologi gjør det mer levedyktig for det å inkludere supersoniske fly i porteføljen», sier adm. direktør i United Airlines, Scott Kirby i meldingen. 

Ikke alle eksperter har like stor tro på Uniteds og Booms superjet-planer. Luftfartsanalytikeren Richard Aboulafia i Teal Group er i tvil om det noen gang vil være økonomisk levedyktig å gjennomføre kommersielle supersoniske flyreiser.

«Du må ha nok premiumpassasjerer som betaler full pris for å rettferdiggjøre å drifte flyene», sier Aboulafia til CNN.