<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukerrådet: SAS skylder kundene over en milliard kroner

SAS mener at forbrukerne ikke hadde krav på erstatning for avlyste reiser under pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet er uenig, og nå får de støtte av EU-domstolen.

    Publisert 17. juni 2021 kl. 07.08
    Oppdatert 20. aug. 2021 klokken 11.26
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 375 ord
    VIL AT SAS SKAL BETALE: Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener at en ikke står like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Foto: Eivind Yggeseth

    Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på. Du skal kunne få tilbake det billetten kostet, men det kan også være snakk om tilleggserstatning. Det får du imidlertid ikke hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet ikke råder over, som uvær eller opptøyer.

    SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer, etter pilotstreiken i 2019.

    Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse.

    Ifølge anslag fra SAS dreier det seg om 1,18 milliarder kroner.

    Får støtte av EU-domstol

    Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener at en ikke står like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Etter rådets mening skylder derfor SAS penger til kundene som ble rammet av streiken. Det har EU-domstolen sagt seg enig i.

    For da et slikt krav kom opp som en sak i Attunda tingsrett i Sverige, ble det innhentet råd fra EU-domstolen. Dommen fastslår at streik ikke fritar flyselskap fra å utbetale erstatning til passasjerene sine.

    – SAS skylder ikke passasjerene penger

    Pressesjef John Eckhoff i SAS mener derimot at flyselskapet ikke skylder passasjerene penger. I samsvar med reglene fant SAS alternativ transport, og har kompensert de berørte passasjerene for ekstrautgifter som oppsto i forbindelse med streiken, opplyser han.

    – SAS' utgangspunkt har hele tiden vært at streik er en ekstraordinær omstendighet, som betyr at passasjerer ikke har krav på ekstra standardkompensasjon. Skandinaviske tilsynsmyndigheter og tvisteløsningsorganer har alle vurdert at streiken var en ekstraordinær hendelse, sier han.

    I påvente av en avgjørelse fra EU-domstolen, er det 30–40 saker som har ligget på vent i Flyklagenemnda. Når vedtakene kommer derfra, blir de selvsagt fulgt, opplyser han.

    Overraskende EU-dom

    Eckhoff sier videre at konklusjonen fra EU-domstolen, som kom i våres, var svært overraskende. SAS vil følge dommen. Det betyr at reisende kan ha rett til å søke om kompensasjon for avlyste flyreiser i forbindelse med pilotstreiken i 2019.

    – Det forutsetter at du hadde en bekreftet booking som ble kansellert på grunn av pilotstreiken. Da kan du søke via SAS' nettsider, sier han.

    Forbrukerrådet ber nå de som ble rammet av streiken, om å kreve SAS for det de skylder. Blyverket opplyser at en kan regne seg frem til beløpet på Forbrukerrådets flykalkulator.