<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS har tapt 6,5 milliarder det siste året

Selv om SAS nær doblet inntektene sammenlignet med samme periode i fjor gikk flyselskapet på nok ett kjempetap i fjerde kvartal. 

    Publisert 30. nov. 2021 kl. 08.02
    Oppdatert 30. nov. 2021 klokken 15.02
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 844 ord
    VENTER: Den nye finansieringsplanen og sparemålene som SAS-sjefen tidligere i høst signaliserte at skulle komme før jul er ikke med i rapporten tirsdag.
    Foto: Dreamstime

     

    – Det er gledelig å se at den positive trenden fra sommeren fortsetter, med økende etterspørsel etter flybilletter. 2021 er et av de mest utfordrende årene innen luftfartens historie og fremtiden er fortsatt vanskelig å forutse, først og fremst som følge av utfordringene til den pågående pandemien, sier konsernsjef Anko var der Werff.

    SAS

     
    (Mill. SEK) 2. kv./22  2. kv./12
    Driftsinntekter 7.048 1.932
    Driftsresultat (EBIT) –763 –2.018
    Resultat før skatt –1.557 –2.331
    Resultat etter skatt –1.520 –2.410

    For SAS omsatte for 5,76 milliarder svenske kroner i deres fjerde kvartal, sammenlignet med 3 milliarder i samme periode i fjor. Men likevel er flyselskapet rammet av høye kostnader, som derfor endte med et driftsresultat på  minus 474 millioner svenske kroner. Resultatet etter skatt ble minus 744 millioner svenske kroner.

    SAS-sjefen om tallene og omikron-effekten: – For tidlig å si
    SAS er ute med resultatene for regnskapsåret 2020/2021 og vi snakker med konsernsjef Anko Van der Werff om markedet nå, om jobbtrafikken er tilbake, effekten av den nye virusmutanten omikron og om SAS vil trenge nok en refinansiering.

    Økte kapasitet

    SAS økte kapasiteten med hele 43 prosent fra tredje til fjerde kvartal, og økte samtidig antall passasjerer med 73 prosent. Kabinfaktoren var på 60 prosent, en bedring på 7,0 prosentpoeng mot samme kvartal i fjor, takket være at trafikken steg mer enn kapasiteten.

    For året som helhet, som avsluttes nå da SAS har avvikende regnskapsår, endte med et brakunderskudd på hele 6,5 milliarder svenske kroner.

    – Det var gode ting å se i kvartalet med en etterspørsel som kom tilbake. Vi vokste hver måned og det er en underliggende etterspørsel når det ikke er restriksjoner, sier Van der Werff til FA.

    – Øker forretningsreisende også eller holder de mer igjen enn fritidsreiser?

    – Nei, og vi ser at begge kategorier reiser. Forretningstrafikken steg jevnt gjennom fjerde kvartal.

    På spørsmål om hvordan smitteoppblomstringen og den nye omikron-varianten av viruset vil påvirke SAS og om selskapet kan bli tvunget til å kutte kapasitet, sier Van der Werff at det er «for tidlig å si».

    Han forklarer at SAS nå jobber med å analysere tallene og få mer informasjon fra medisinskfaglig hold.

    – Vi kjørte en Black Friday-kampanje i forrige uke og den forstyrrer på en måte tallene våre fordi tallene våre da var sterke. Så det er vanskelig å isolere hva omikron-effekten er for oss, men vi ser at folk ikke liker usikkerhet hverken på jobb- eller fritidsreiser. Det kan påvirke oss.

    – Lavere tap enn fryktet

    DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard skriver i en oppdatering tirsdag at kvartalsrapporten er «svakt positiv» og at tapene er «lavere enn ventet med en positiv kontantstrøm».

    – Samtidig er utsiktene dempet, balansen strukket og lønnsomheten borte, skriver han videre.

    Mens SAS leverte inntekter som lå noe over forventning, var underskuddet i driftsresultatet (EBTI) på -474 millioner halvparten så stort som Westgaard hadde estimert i forkant.

    Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank sendte tirsdag ut en oppdatering der han senker SAS til «Selg», slik DNB allerede har og skriver at «behovet for store endringer presser seg på».

    Pedersen mener «SAS halter etter konkurrentene i tilpasningen til en ny virkelighet» og at «risikoen for kapitalinnhenting er reell, men ikke påkrevd her og nå».

    Milliardene har rent ut

    Og selv om SAS hentet inn 13 milliarder kroner i en emisjon for omtrent et år siden har flyselskapet kun 4,26 milliarder igjen.

    SAS skriver også i sin kvartalsrapport at det har forskuddsbetalt 100 millioner dollar, rundt 900 millioner svenske kroner, for 10 Airbus A320 neo-fly, med leveranser som strekker seg inn i andre kvartal i regnskapsåret 2022/2023.

    Den nye finansieringsplanen og sparemålene som SAS-sjefen tidligere i høst signaliserte at skulle komme før jul er ikke med i rapporten tirsdag.

    Vurderer å utvide «Lavkost-SAS»

    Opprettelsen av datterselskapet SAS Ireland med baser i London og Malaga under forrige konsernsjef Rickard Gustafson skapte en betent situasjon med de tillitsvalgte. De mener de utenlandske basene undergraver de skandinaviske arbeids- og lønnsforholdene. I år har SAS annonsert en endring der SAS Ireland døpes om til SAS Connect, flyttes hjem og etablerer seg med en base i København i «starten av 2022».

    FERSK: I juli overtok Anko van der Werff som konsernsjef i SAS. Foto: SAS

    SAS har inngått en ny tariffavtale med en annen fagforening, FPU, for dette selskapet, noe som har skapt stor frustrasjon i de andre fagforeningene.

    Nå kommer det frem at «lavkost-SAS» kan bli utvidet, for flyselskapet skriver at man «evaluerer mulighetene for å utvide SAS Connect og åpne baser i Stockholm og Oslo i løpet av året».

    Tilgjengelig kreditt

    SAS fikk tilgjengelig en kredittramme på 3 milliarder av hovedeierne, svenske og danske myndigheter. I kvartalsrapporten er det tydelig at SAS ikke har trukket opp denne fasiliteten, som igjen gjør at nettogjelden faktisk faller, for første gang på 2 år. 

    Likevel har SAS et stort gjeldsberg å jobbe med, da den langsiktige gjelden i flyselskapet beløper seg til 30 milliarder. Den rentebærende gjelden er nærmere 33 milliarder.

    Ifølge SAS er det fortsatt uklart hvilken effekt den nye corona-mutanten Omikron vil få. Selskapet opplyser at «den kortsiktige effekten av den nylige utviklingen må fortsatt analyseres fullt ut, men vi forblir optimistiske for de hektiske reiseperiodene foran oss»