KjøpLogg inn

Selger billettene 40 prosent dyrere

Norwegian sikter på en sterk sommersesong, der skyhøye drivstoffpriser fører til dyrere billetter. Det liker ikke konsernsjef Geir Karlsen.

Publisert 13. mai 2022 kl. 16.54
Oppdatert 16. mai 2022 klokken 13.44
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 655 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Geir Karlsen presenterte kvartalstallene for årets tre første måneder. Foto: Eivind Yggeseth

 

Norwegian kunne fredag morgen vise til resultatene for årets første kvartal, der selskapet endte opp med et underskudd på om lag én milliard kroner.

I begynnelsen av kvartalet ble resultatet betydelig preget av omicron-varianten av coronaviruset, som spredte seg faretruende raskt. Og i februar kunne Vladimir Putin sørge for at drivstoffprisene tok ytterligere fart som følge av invasjonen av Ukraina, noe som har ført til betydelige kostnader for flyselskapene.

Som følge av coronaviruset valgte Norwegian å kutte kapasiteten 26 prosent under planlagt nivå, målt mot fjerde kvartal. 

– Det fikk konsekvenser for lønnsomheten. Men jeg tror at hvis vi ikke hadde reagert så raskt, ville tapet blitt nesten 700 millioner verre, sier konsernsjef Geir Karlsen.

Økte billettpriser

Krigen i Ukraina har også spilt en rolle på resultatet, der drivstoffprisene steg markant i starten av februar. Det har ført til høyere billettpriser.

Dyrere drivstoff vil dempe Norwegians resultatforbedring fremover, samtidig har kundene også vært villige til å betale mer for å reise, kommer det frem i kvartalsrapporten.

– De høye prisene har til dels bygget seg inn i billettprisene, sier Karlsen, og beklager seg for oppgangen:

– Vi selger nå flybilletter i juli med en 40 prosent premium mot hva vi solgte for i samme periode 2019. Dessverre.

Karlsen ser nå lysere på sommersesongen, som er ventet å gi selskapet gode inntekter.

– Det ser bra ut. I februar hadde vi 900.000 seter til salgs, i mai har vi 2,3 millioner, altså en kraftig økning. I perioden hadde vi rundt 80 prosent fyllingsgrad, og vi klarer å fylle opp den kapasiteten vi har satt inn i markedet så langt, sier Karlsen.

– Vi har også fått en økning i yielden, og skal prøve å få til det også fremover.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at det står bra posisjonert for å imøtekomme økende passasjertrafikk og en sterk, oppsamlet etterspørsel i sommersesongen 2022.

Sterk cashposisjon

DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard skriver i en analyse fredag at Norwegian fikk større kostnader i kvartalet enn ventet, men at selskapet har en sterk kontantbeholdning.

Norwegian sitter nemlig på 7,5 milliarder kroner i tilgjengelig kapital, det er ned 160 millioner i kvartalet og en beholdning som er drøyt 300 millioner mer enn ventet. 

«Den bedre-enn-ventede cash-posisjonen ble støttet av en reduksjon i fordringer til 3,4 milliarder, med holdback på 73 prosent», skriver analytikeren, og viser til kortselskapenes tilbakehold av billettpenger.

Både Westgaard og Norwegian skriver at selskapets positive innhenting kan bli rammet av vedvarende høye drivstoffpriser.

Norwegian-aksjen åpnet med en oppgang på om lag 2 prosent ved børsåpning fredag, men snudde så nesten umiddelbart ned etter bare noen minutters handel. Siden har kursen vært relativt volatil, og fredag ettermiddag lå aksjen opp 2,2 prosent til 10,86 kroner.

Westgaard sitter inne med en kjøpsanbefaling på aksjen, med et kursmål på 13 kroner pr. aksje. 

Personalmangelen

En del selskaper har slitt med å skaffe nok bemanning for å dekke alle rutene – for eksempel meldte SAS på tirsdag at selskapet innstiller omtrent 4.000 flyvninger i perioden mai–august, med henvisning til personalmangel og leveringsproblemer.

I sommer skal Norwegian øke antallet fly til 70, der ytterligere 15 leasing-fly er på vei i 2023.

– Vi har registrert at det er en del selskaper som sliter med bemanning, men for oss ser det veldig bra ut, sier Karlsen.

– Vi har gjort de investeringene som var nødvendig for å få inn nok mannskap, så får vi se hvordan dette utvikler seg gjennom sommeren. Vi er allerede i gang med å planlegge for neste år.

Omikron-spredning, krig i Ukraina og et sesongmessig vanskelig kvartal førte til milliardunderskudd for Norwegian. Konsernsjef Geir Karlsen svarer på spørsmål om høye drivstoffpriser, om det blir personellkrise, om selskapet vil få Boeing-erstatning, og ikke minst hvordan sommersesongen ligger an.

Erstatning fra Boeing

Sommeren 2020 saksøkte Norwegian Boeing, med krav om erstatning for det de mener er mangler knyttet til langdistanseflyet Dreamliner, kortdistanseflyet 737 Max og servicen Boeing skulle yte.

Flere har spekulert i hvor mye selskapet kan få i erstatning, der analytikere har gjettet seg frem til et milliardbeløp.

– Vi har fremdeles dialogen med Boeing og Airbus, og det vi kan si i dag er at vi er betydelig nærmere en løsning nå enn sist gang vi snakket sammen, sier Karlsen.

Norwegian


(Mill. kr) 1. kv./22 1. kv./21
Driftsinntekter 1.916 255,3
Driftsresultat før leasingkostnader (EBITDAR) –468 –1,113
Driftsresultat –849 –1.462
Resultat etter skatt –1.033 –1.189
Kilde: Norwegian