<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Selger «omstridt» sjøfly for nesten 30 mill.

Stein Erik Hagen og Erik Bøhler terget på seg hyttenaboer og Rødt-politikere for bruk av privatfly til hytta. Nå selger de et sjøfly til over 27 millioner kroner.

    Publisert 16. mai 2022 kl. 21.00
    Oppdatert 22. mai 2022 klokken 14.05
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 580 ord
    TIL SALGS:  Erik Bøhler (t.v.) og Stein Erik Hagen eier sjøflyet «2020 Cessna Caravan 208», som de prøver å selge for over 27 millioner kroner. Foto: Finansavisen

    «Milliardærene Stein Erik Hagen og Erik Bøhler bruker privatfly for å dra fra Oslo til hyttene sine i Kragerø. Det må de bare slutte med», sa Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen til Nettavisen i fjor sommer.

    Nå har Stein Erik Hagen og Erik Bøhler tatt Martinussen på kornet. Duoen har lagt ut sjøflyet «2020 CESSNA CARAVAN 208» til salgs for 2,8 millioner dollar, tilsvarende i overkant av 27 millioner kroner.

    Sjøflyet eies gjennom Cessna 206 AS, hvor Hagen og Bøhler har 50-50 eierskap. Totalt har flyet vært 250 timer i luften og har plass til ni passasjerer.

    Etter det Finansavisen forstår er sjøflyet det eneste av sitt slag i Norge. De fleste andre norskregistrerte sjøfly tar opptil fire passasjerer pluss pilot.

    – Hvorfor selger dere?

    – Flyet selges siden driften av flyet ble mer omfattende enn forutsatt, sier Erik Bøhler.

    – Har dere planer om å kjøpe et mindre sjøfly?

    – Nei, sier han.

    TIL SALGS: Stein Erik Hagens sjøfly. Foto: Controlleremea

    Byttet ut helikopter

    Da Rødt kritiserte sjøflybruken til Hagen gikk han hardt ut i Dagbladet den 13. august og mente kritikken var overdreven. 

    Ifølge milliardæren hadde han brukt flyet syv ganger siden mai, samtidig som barna hans hadde brukt flyet ved enkelte anledninger.

    «Rødt har vel en oppslutning på rundt fem prosent. Det betyr at det er 95 prosent som ikke er enige med dem. (..) Tidligere har jeg brukt helikopter til hytta, men det har jeg solgt og nå har vi kjøpt dette sjøflyet, som er mer miljøvennlig. Vi gjør masse for å få ned utslipp og gjør mye forskjellig rundt omkring for å redusere karbonavtrykket. Sjøflyet går ikke opp og ned til hytta. Det brukes mest i næringslivet for å bidra til verdiskapning», sa han til Dagbladet.

    Nabokritikk

    Det er ikke bare politikere på venstresiden som har kritisert sjøflybruken til Hagen og Bøhler. Pekka Juhani Heimonen, som har hytte på Buholmen, har irritert seg kraftig over Erik Bøhler, som har hytte like ved.

    «Konas familie har hatt hytte eller huset på Buholmen i mange generasjoner, og vi reiser dit for å ha fred og ro. Hytteeieren på Geitholmen, Erik Bøhler, har i mange år benyttet sjøfly når han kommer til hytta, men nå er det anskaffet et nytt fly som bråker og støyer og er til sjenanse for andre hyttenaboer. I helger har vi for eksempel opplevd at sjøflyet kommer lavt inn over hyttene og både lander og tar av to, tre ganger om dagen. Det kan da ikke være nødvendig. Det er særlig inn mot brygga støyen fra sjøflyet er intens», sa han til TA i fjor sommer.

    – Opplæring

    Erik Bøhler hadde følgende kommentar til lokalavisen i forbindelse med kritikken:

    «Vi har flydd til hytta i mange år, og jeg har aldri hørt klager på det. Men nå har vi et nytt og større fly. Det nye flyet har vesentlig mindre støy i lufta enn det gamle, men når det takser inn mot brygga kan jeg være enig om at det kan bråke og støye noe mer enn før».

    Bøhler forklarte at det ikke er han som fører flyet, men engasjerte piloter.

    «Grunnen til at det har vært noe mer flyaktivitet er at pilotene har hatt opplæring. Vi vil nå også se på muligheten for en annen innflyging som minimaliserer flystøyen. Vi ønsker ikke å forstyrre hyttenaboer unødvendig og skal ta hensyn slik hytteeierne på Buholmen ønsker».

    Nylig strammet Finansdepartementet inn reglene for hvordan privat konsum i selskaper skattlegges. I motsetning til tidligere må bruk av privatfly dokumenteres at det har vært i selskapets inntektsgivende arbeid.

    Målet med den nye skatteregelen handler om å stoppe anskaffelse av formuesobjekter i selskap til privat konsum.